Superbele piese decorative din saloanele „Micului Paris”

Colecţia Artă decorativă „Sticlă, porțelan” a Muzeului Municipiului București

Prin patrimoniul său, un muzeu reprezintă un fragment de viață socială, culturală, istorică, religioasă şi științifică. Muzeul colecționează, conservă, cercetează, restaurează, comunică, expune, în scopul cunoașterii, educării și recreerii, mărturii materiale și spirituale ale existenței și evoluției comunităților umane, precum și ale mediului înconjurător. Patrimoniul muzeului s-a îmbogățit permanent prin achiziții și donații provenite atât din partea organizațiilor publice, cât și a unor persoane particulare, prin schimburi de publicații cu instituții muzeale din țară.

Astfel, a luat naștere și Colecţia Artă Decorativă: „Sticlă, porţelan”, ce cuprinde 4.747 piese valoroase din punct de vedere artistic şi istoric, reprezentative pentru viaţa nobilimii şi burgheziei secolelor XIX-XX. Numărul și valoarea obiectelor intrate în muzeu, care fac parte din colecție sunt o dovadă grăitoare a preocupării pentru îmbogățirea continuă a patrimoniului, cu piese de valoare, unele de importanță națională. Astfel, în gestiunea pe care o dețin, un loc deosebit în creația artelor decorative îl ocupă cele din porțelan, faianță, ceramică și sticlă.

Explicație foto: Serviciu de ceai, atelier Pirkenhammer, sec. XIX

Cum iubeau bucureștenii viața

Aceste piese decorau saloanele din Bucureștiul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Una dintre cele mai importante distracţii existente în Bucureştiul de altădată erau balurile, care se ţineau la casele marilor boieri, câteodată chiar la Teatrul Naţional. Invitaţii erau dintre burghezi sau dintre personalităţile vremii. Acestea erau baluri de sezon, baluri cu spectacol teatral, baluri cu muzică și baluri mascate. Unele erau mai liberale, altele, de obicei, clasice. Indiferent de anotimp sau de ocupaţie, bucureştenii iubeau viaţa şi se distrau de cele mai multe ori până dimineaţă.

La familia Suțu, primul bal!

Balurile bucureştene erau împărţite după nivelurile de importanţă. De exemplu, după Postul Paştelui primul bal se ținea în casa familiei Suţu. Acesta era primul bal al sezonului. Ei erau mai liberali, spre deosebire de alte familii boiereşti, pentru că acceptau şi personalități politice și artistice, nu neapărat de viţă nobilă. Aşezarea şi întinderea meselor erau atent gândite de boieri cu mult timp înainte. Aranjarea unei mese festive, cu servicii de porțelan fin, pahare din cristal de Bohemia și Bavaria, tacâmuri de cea mai bună calitate, din argint masiv și servicii de cafea, reușeau să determine cu adevărat ce însemna luxul și bogația. Unele piese decorative din epocă înfrumusețează expozițiile de la Palatul Suțu și Casa Filipescu-Cesianu. Un loc deosebit în creația artelor decorative îl ocupă piesele din porțelan, faianță și sticlă, care împodobeau vitrinele şi măsuțele, sau cele care aveau caracter utilitar.

Porțelanuri ce i-au aparținut domnitorului Alexandru Ioan Cuza

Colecția cuprinde piese valoroase create în atelierele consacrate din Italia, Austria, Franța, Germania – Meissen, Rosenthal (serviciu de ceai, serviciu de cafea, garnitură de masă, vase, platouri decorative). De asemenea, se găsesc și vase olandeze din Delft, sec. XIX, inspirate din motivele decorative extrem orientale, ca și porțelanurile fine fabricate în Austria, la Viena, sau în centrele din Boemia, precum Pirkenhammer (serviciu de ceai), fabrică ce funcționează și astăzi.

Remarcabile sunt porţelanurile create în atelierele de la Sèvres sau Meissen, caracterizate printr-o finețe și transparență deosebite, care oglindesc viața din această perioadă, unele purtând o amprentă istorică prin faptul că au aparținut familiei Suțu și domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Menite să confere culoare, porțelanurile și ceramica din colecție se înscriu în patrimoniul muzeului drept una dintre cele mai importante colecții de Artă decorativă din România. Atât porțelanul din colecție, cât și ceramica, se caracterizează prin varietate tipologică și prin calitatea artistică (farfurii, platouri, castroane).

O diversitate de piese valoroase

De menționat sunt o serie de farfurii de diferite dimensiuni, provenind de la atelierele franceze, Alt Wien, pictate cu scene mitologice diferite. La acestea se adaugă porțelanul din Rusia și Danemarca, cu vase și servicii de lavoar, care, deși sunt reduse numeric, conferă colecției o mare diversitate.

Un loc special îl au piesele din cristal cu stema Principatelor Unite şi deviza: „Toţi în Unu” (serviciu de pahare, bombonieră cu capac şi platou); cele cu stema familiei Suţu (serviciu de pahare, carafă, farfurii, farfurioare şi bombonieră); obiecte cu stema familiei Hohenzollern (carafă); farfurie cu stema regală şi stemele judeţelor României; farfurii cu monograma şi coroana Alexandru Ioan Cuza, serviciu de masă atribuit familiei Cantacuzino, serviciu de masă cu stema familiei Mavrocordat, farfurii cu inscripția „Ciocănești” provenite de la conacul cu același nume (conac ce datează din secolul al XVII-lea și care a fost reconstruit în primele decenii ale secolului al XIX-lea). O altă piesă decorativă importantă este și tabloul ornamental care se află în caseta originală, atribuit Reginei Maria. De asemenea, în colecție se regăsesc și farfurii și o vază cu portretul acesteia; farfurii și cană cu portretul lui Mihail Kogălniceanu și a Regelui Ferdinand, multe dintre acestea putând fi admirate în expoziția „Fizionomii Unificatoare” de la Palatul Suțu. De remarcat este și piesa decorativă stil Rococo, un candelabru din porţelan Meissen format din patru piese, din secolul al XVIII-lea.

În ce priveşte faianţa și ceramica europeană, ele constituie nucleul colecției și se definesc printr-o mare diversitate stilistică. În cadrul segmentului european, faianța de secol XIX ocupă un loc central deoarece era purtătoarea valorilor istorice și ideologice ale epocii Renașterii. Ceramica spaniolă este ilustrată de piese variate, decorate cu motive heraldice în tonuri închise de albastru cobalt, create de atelierele Talavera și Toledo. Alături de acestea amintim şi faianţa provenind din Italia, Spania şi Olanda.

Comenzi speciale cu ocazia unor evenimente istorice

O altă categorie de piese decorative sunt vasele, platourile, farfuriile, castroanele, producţie a atelierelor fabricilor din Anglia, comenzi făcute special cu ocazia unor evenimente istorice, cu figuri princiare, regale, scene de luptă, peisaje sau monumente istorice. În colecție se regăsesc piese din sticlă de o deosebită importanță artistică, farfurii și pahare decorate cu stema familiei Suțu, cu însemnele regale și cu stema Principatelor Unite.

De admirat sunt și vasele realizate în cadrul manufacturii lui Émille Gallé, unul din reprezentanții de seamă ai școlii din Nancy. Piesele de serie mică, ilustrând desenele artistului, se remarcă prin formele și ornamentele inspirate din natură. La acestea, se adaugă operele semnate de Montesy, artist care urmează calea maestrului Émille Gallé în România. Sticlăria creată de Montesy se lucra în întregime manual, el fiind cel care crea modele noi, pentru fiecare sezon, în tot felul de forme cu motive florale. „Montesy” este un nume care a trecut hotarele țării prin valoarea creațiilor sale și care înseamnă în România stilul „Art Noveau” practicat la Azuga în anii 1923-1939. Aceste piese pot fi admirate în cadrul expoziției „Muzeul Vârstelor” de la Casa Filipescu-Cesianu, piese ce dezvăluie din strălucirea de altă dată a saloanelor bucureștene.

Sticla de Boemia este puternic marcată de influența celei italiene pe care o va concura odată cu apariția „cristalului” de Boemia, mai ales în sec. XVIII și XIX. Colecția deține vase din cristal de Boemia realizate în cea de-a doua parte a secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea: servicii tradiționale, pahare gravate, cu picior sau fără, cu stemă și monogramă, cilindrice sau tronconice, farfurii cu contururi ondulate, cupe în formă de balastru, cu fațete prelucrate prin tehnica tăierii, ornamente cu subiecte delicate – elemente vegetale, chinezării, alegorii și blazoane. Între 1870 și 1900, piesele reprezentative sunt: flacoane, pahare, carafe, farfurii cu ornamente florale, cu piesaje, portrete și steme.

O lume delicată și fragilă

În expozițiile de la Palatul Suțu și Casa Filipescu-Cesianu sunt expuse câteva dintre cele mai frumoase și valoroase piese ale colecției și le propun vizitatorilor să intre în „lumea” delicată și fragilă a sticlei și porțelanului.

Mioara Gogor,
Conservator colecţie