Interviu cu Măriuca Mihăilescu, președinte al Asociației pentru Educație Digitală Bigger Picture
– Cum s-a îngemănat obiectivul principal al Asociației pentru Educație Digitală Bigger Picture cu acela al Muzeului Municipiului București și care a fost proiectul care a rezultat?
Măriuca Mihăilescu: Obiectivul principal al asociației a fost încă de la început să producem conținut de calitate pentru toți copiii, într-o manieră modernă, cu focus pe educația non-formală.
„A fost odată” este un proiect care a crescut exact ca eroii din povești, iar acest lucru s-a întâmplat nu prin puterea unor baghete magice sau a unor zâne bune, ci prin efort susținut, motivație și dragoste. Povestitorii „A fost odată” sunt părinții cu dor de copilărie, oamenii care au făcut pace cu zmeii și căpcăunii. Povestitori mai sunt toți cei care își deschid laptopul pentru a scrie, microfonul pentru a înregistra, tableta grafică pentru a ilustra, dar și cei care duc în fiecare zi povestea lui A FOST ODATĂ mai departe.
Ceea ce părea la început doar o joacă, s-a transformat într-o platformă educațională valoroasă pentru părinți și profesori, o resursă recunoscută de Ministerul Educației, Ministerul Mediului, Comisia Națională a României pentru UNESCO și o mulțime de alte instituții culturale de prestigiu.
Finalul acestui an este doar suma unor preocupări constante de a aduce în fața tinerilor un subiect actual: protejarea mediului. Spunem „constante” pentru că platforma afostodata.ro conține zeci de episoade ale podcast-ului EDUboost pe care părinții, profesorii și copiii le folosesc cu mult înaintea momentului în care a fost stabilită Săptămâna Verde în școli.
În acest context, expoziția măBUCURcăEȘTI continuă planul nostru de a duce educația ecologică mai aproape de copii prin mijloace moderne și digitale, adaptate așteptărilor generației „digital native”. Am considerat că Muzeul Municipiului București este locul perfect în care să lansăm expoziția din două motive: în primul rând pentru că am colaborat de mai multe ori cu echipa de aici și am avut încredere în parteneriatul nostru și în al doilea rând pentru că e un loc ușor accesibil pentru bucureșteni, iar scopul nostru e ca mesajul să ajungă la cât mai mulți oameni. Acest proiect de protecția mediului nu este doar o investiție în educație, ci și o investiție în viitorul Bucureștiului. Expoziția este realizată cu sprijin de la bugetul local al Municipiului București și ne dorim ca ea să fie un exemplu pentru cât mai multe instituții culturale din țară.
– Deci până în luna martie, copiii se pot juca în expoziția m̲ă̲B̲U̲C̲U̲R̲c̲ă̲E̲Ș̲T̲I̲, în cadrul unor ateliere organizate în mansarda Casei Filipescu-Cesianu. Care sunt activitățile propuse și ce materiale au la dispoziție cei mici? Ce vor învăța în cadrul acestor întâlniri cu entuziaștii membri ai asociației?
M.M.: Vizitatorii mari și mici sunt așteptați până în luna martie la Casa Filipescu Cesianu (Calea Victoriei 151) pentru a descoperi ce înseamnă un oraș mai prietenos cu mediul. Decorul este realizat în cea mai mare parte din carton și elemente reciclate, încurajând vizitatorii să interacționeze cu fiecare element în parte, folosindu-și simțurile tactil, auditiv, vizual.
Proiectul combină tehnologia digitală cu învățarea interactivă și implică dezvoltarea unei instalații digitale care le permite copiilor să exploreze diferite aspecte ale mediului înconjurător, să înțeleagă importanța protejării acestuia și să descopere soluții sustenabile într-un mod captivant și educativ.
Pe lângă partea digitală, expoziția include și ateliere de educație ecologică, activități care să stimuleze creativitatea și spiritul de echipă al copiilor. Micuții pot proiecta orașul din viitor pe care și-l doresc și se pot echipa corespunzător pentru a construi cu propriile mâini fundația unor clădiri spectaculoase. La final, fiecare poate planta o dorință la baza unui copac-simbol ce va duce mai departe ideea lor.
Mai clar, spațiul este format din mai multe zone de interes: valorizarea orașului (prin instalații vizuale ce pun accent pe locuri de vizitat, clădiri de patrimoniu, experiențe senzoriale strâns legate de tema biodiversității și a spațiilor verzi urbane), zona transportului alternativ (instalație digitală ce transformă desene 2D în proiecții 3D), zona de reciclare și risipă alimentară, galeria de artă urbană, zona verde (copiii se transformă în arhitecții viitorului). Expoziția este integrată într-un fundal sonor plăcut și relaxant.
– Cum a fost anul 2024 pentru voi? Care au fost cele mai de succes proiecte implementate?
M.M.: Avantajul unei platforme online este că publicul nostru este distribuit în întreaga țară, atât în mediul urban, cât și în cel rural, dar și în afara țării. De aceea, ne-am dorit ca o parte dintre proiecte să depășească granița capitalei. Exemplul anului trecut, în care am dus poveștile în Croația, Spania și Grecia, ne-a demonstrat că iubitori de literatură există în toate colțurile lumii.
În ultimul an colecția „Români de poveste” a ajuns la zeci de școli și muzee, dar și în locuri mai puțin convenționale cum ar fi la metrou sau în centre comerciale. De asemenea, personalitățile atât de frumos ilustrate de Adriana Dănilă se răsfață la intrarea în Parcul Copou din Iași, Muzeul Satului „Dimitre Gusti” și sunt pe cale să ajungă și în alte orașe mari și mici din țară.
„Exploratori de poveste” este, de asemenea, un proiect care a crescut frumos alături de Muzeul de Istorie Naturală „Grigore Antipa”. Pornind de la ideea că Emil Racoviță și Grigore Antipa au fost colegi de bancă la școală, am adus la viață un colț din laboratorul oamenilor de știință care e completat de o experiență imersivă subacvatică ce activează simțurile vizitatorilor.
E de amintit și proiectul „De-a scriitorii” în care am coordonat un grup de tineri de la mai multe școli din Chitila în realizarea unui volum colectiv de povestiri ce au avut ca sursă de inspirație chiar orașul lor. Timp de cinci luni, ei au întâlnit editori, tipografi, scriitori într-un masterclass de storytelling valoros.
Anul s-a încheiat cu măBUCURcăEȘTI, educând și motivând copiii să aprecieze orașul în care trăiesc și să adopte un comportament responsabil față de mediu.
– 2024 a fost un an în care ați continuat frumos să primiți aprecieri, munca voastră să fie răsplătită. Cine și pentru ce v-a premiat?
M.M.: De-a lungul timpului am primit mai multe premii care ne onorează și ne responsabilizează. Premiul la Gala CSR Awards alături de partnerii de la Fundația Bosch pentru „Exploratori de poveste”, Premiul pentru Impact Social și Protecția Mediului la Gala Societății Civile, Premiu la Gala Premiilor pentru un mediu Curat, diplomă la Gala Women in Economy și altele.
– Hărnicia voastră fiind deja recunoscută, vă întreb ce proiecte noi mai pregătiți? Cum vă doriți să continuați colaborarea cu Muzeul Municipiului București?
M.M.: Așa cum am arătat, ne întoarcem adesea la Muzeul Municipiului București pentru proiecte dragi. Pe lângă planurile noastre, suntem recunoscători că le suntem alături și la alte evenimente cum ar fi Conferința de Marketing Cultural, ediția a XI-a „Dinamică și diversitate în marketingul cultural” care a avut loc la finalul anului trecut.
În ceea ce privește viitorul, noi avem întotdeauna multe idei așa că tot ce putem să vă încurajăm să faceți este să ne urmăriți pe afostodata.ro, Spotify, iTunes, Youtube, Instagram și să duceți povestea noastră mai departe.
Interviu realizat de Simona Popescu