În vremuri grele, speranţa oamenilor trebuie să rămână vie

Interviu cu Ciprian Olinici, director general TRINITAS TV

În vremuri grele, speranţa oamenilor trebuie să rămână vie

În timpul stării de urgență, trustul de presă Trinitas – prin ziar, postul de televiziune și mai ales cel de radio – a prezentat activitatea desfășurată în cadrul Muzeului Municipiului București, care a continuat online deoarece instituțiile muzeale au fost și ele închise. Anterior, dumneavoastră personal ați susținut realizarea unui clip de publicitate culturală cu excelenta susținere a unor producători și operatori ai postului Trinitas TV, care au filmat în mai multe muzee din componența MMB, clip promovat ulterior împreună. Această colaborare ne onorează. Cum credeți că s-a format legătura instituțională care a generat rezultate atât de utile pentru public?

Ciprian Olinici: TRINITAS TV a colaborat de-a lungul timpului cu unele dintre cele mai importante instituții culturale din țară, iar multe dintre aceste colaborări s-au transformat în parteneriate durabile, așa cum este și cazul Muzeului Municipiului București. Pentru noi, această instituție culturală etalon a Capitalei a ocupat dintotdeauna un loc important, alăturarea în acest demers de promovare a istoriei și patrimoniului celui mai important oraș al țării fiind una cât se poate de firească. Cu atât mai mult, în contextul actual, am considerat că este normal să sprijinim activitățile muzeului prin realizarea de știri și emisiuni speciale.

Pentru domeniul dumneavoastră specific de activitate, care sunt lecțiile învățate în timpul pandemiei? Ce a fost util, care este balastul la care veți renunța?

C.O.: Televiziunea Patriarhiei Române și-a continuat activitatea în toată această perioadă, neîntrerupt, ca și celelalte componente media ale Centrului de Presă Basilica. Au fost momente, mai ales în preajma Sfintelor Paști, când rolul televiziunii TRINITAS a dobândit o importanță aparte, dacă avem în vedere transmiterea slujbelor religioase după ce, prin ordonanță militară, accesul credincioșilor nu a mai fost permis în biserici. Cred că atunci am conștientizat, încă o dată, cât de importantă este misiunea pe care o avem ca televiziune: aceea de a întreține vie speranța oamenilor în timpuri grele, dincolo de o informare corectă, echilibrată, de transmitere a unor valori ce își au rădăcinile în însăși viața Bisericii. De aceea aș spune că am avut cu toții de învățat din această perioadă: lucrurile negative au fost lăsate deoparte, iar mesajul Evangheliei a prevalat încă o dată. Ajutorarea celui în nevoie, solidaritatea, se sprijină pe un profund sentiment creștin, chiar dacă societatea de astăzi încearcă uneori să nu îl mai recunoască.

În vreme ce alte televiziuni cred că audiența le-ar putea crește alegând să se focuseze pe subiecte de scandal, trustul de presă al Patriarhiei Române a ales pentru creșterea audienței, confirmată în acest moment, să se concentreze, desigur, pe teme referitoare la credință și spiritualitatea noastră creștin-ortodoxă, dar cu un accent deosebit pe cultură, istorie, artă, educație. Care au fost motivele pentru care ați stabilit astfel grilele de programe? Cum ați gândit mesajul principal?

C.O.: Televiziunea Patriarhiei Române este o televiziune non-comercială, ale cărei principale scopuri sunt, așa cum am relatat și cu alte ocazii, reflectarea mediatică a vieții spirituale a Bisericii, dar și promovarea tezaurului cultural. De aceea, mai mult de jumătate din programele difuzate în grilă, chiar și în aceste ultime luni, au avut tematică socio-culturală și s-au adresat unui public variat. Pe lângă știrile și informările zilnice oferite de autorități – esențiale în această perioadă – publicul a putut urmări la TRINITAS TV și documentare, dezbateri, emisiuni de muzică, de literatură, de istorie, de sănătate, precum și programe pentru copii. Grila a fost astfel construită pentru a găzdui practic multe dintre producțiile mediatice care țin de artă sau cultură în general, care din păcate nu își mai găsesc locul în altă parte.

Cât de greu este să obții calitate în realizarea emisiunilor ori articolelor și apoi să o poți oferi publicului, într-o lume în care mai toți fug de ea? 

C.O.: Calitatea producțiilor media pe care le realizează o televiziune ține de ceva mai mult decât de stabilirea unei politici editoriale foarte stricte. Aș spune că la televiziunea Patriarhiei Române acest lucru este dublat și de o responsabilitate morală față de receptor, față de acțiunile aflate la finalitatea difuzării unui program sau unei emisiuni, nefiind vorba despre o căutare cu orice preț a audienței. Asta vine, este adevărat, și din calitatea pregătirii oamenilor cu care lucrăm și a celor cu care colaborăm, din domenii foarte variate și care au înțeles onestitatea demersului mediatic pe care îl cultivăm. Sunt un puternic susținător al ideii că media este un major factor de educație socială. Orice informație transmisă și preluată modelează emoțional, cognitiv și comportamental.

Cum vedeți colaborarea viitoare cu Muzeul Municipiului București? Pe ce anume s-ar putea baza ea în viitor?

C.O.: Fără îndoială, Muzeul Municipiului București, cu toate componentele sale, alături de spațiile expoziționale și casele memoriale, constituie un patrimoniu foarte important, care trebuie promovat în continuare. Colaborarea TRINITAS TV cu această instituție, centru activ, care mizează deopotrivă pe dezvoltarea laturii culturale, cât și a celei educaționale, rămâne așadar o prioritate. Sperăm să diversificăm aria colaborării noastre printr-o serie de programe interactive – imaginea fiind practic prezentul comunicării – care să beneficieze de experiența noastră în producție media, precum și de rigurozitatea și calitatea informațiilor pe care le pun la dispoziție specialiștii Muzeului Municipiului București.

Interviu realizat de Simona Popescu

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *