Din 15 septembrie 2021
EXPOZIȚIE TEMATICĂ LA PALATUL SUȚU
„Corneliu Baba – Atelier”
Expoziția „Corneliu Baba – Atelier” prezintă publicului pictură, artă grafică și obiecte din atelierul artistului, integrate într-o scenografie de expunere care va încerca să reconstituie atmosfera creatoare din atelierul marelui pictor român. Un număr impresionant de lucrări vor fi selectate din arhiva/ colecția pictorului, din toate perioadele de creație, pentru a construi un demers relevant pentru cel ce a fost și poate încă mai este un reper important al artei românești contemporane. Conceptul expozițional este elaborat de doamna Maria Muscalu Albani în colaborare cu Secția Artă a Muzeului Municipiului București.
Tema atelierului de creație nu a fost aleasă întâmplător. Procesul elaborării unei opere plastice nu este facil, presupune multă muncă, frământare, apelul la alți mari maeștri, stăpânirea tehnicilor și noi experimente. Iată ce scria Corneliu Baba într-o revelatoare pagină de jurnal, în anul 1965 : „Am venit de la atelier după o zi de lucru greu. Am întins singur o pânză mare pentru Pereche și am eboșat-o. Pe pânza albă cu câteva diluări de culoare, ies lucruri admirabile, acumulate. Nu mă satisfac însă. Îmi lasă impresia unei ușurințe. La Institut văd toată ziua lucruri de acestea, interesante ca prospețime, dar… caut altceva. Bineînțeles că suportul contează foarte mult. Chiar foarte mult… Umbră arsă sau Siena arsă pe un strat alb de pânză absorbantă are frumusețe de lemn vechi a cărui culoare nu o poate imita nici un fel de lac sau de patină făcută. Dar negrul transparent alături de roșu! Mă gândesc însă pe de altă parte la brunurile olandezilor, lucrate și totuși strălucitoare. Am văzut la Bruxelles replica făcută de Bruegel cel Tânăr, după Recensământul de la Bethleem al bătrânului Bruegel. Tabloul replică întrece originalul prin adâncimea și dramatismul brunurilor, mai ales în partea stângă a tabloului.”
Pictura lui Corneliu Baba este axată pe o analiză aprofundată a tehnicii de execuție și a culorii, dar are și o puternică dimensiune antropocentristă, fiind ritmată de nenumărate motive şi teme, unele reluate, altele devenite adevărate obsesii. De la dramatica temă a ţăranilor, care se întinde pe o perioadă de câteva decenii, până la obsesiile finale ale „Spaimelor” şi „Regilor Nebuni”, toate sunt legate de chipul, prezența şi existenţa umană, iar portretele și autoportretele sale sunt nu numai o componentă fundamentală a creației, ci şi o nouă cheie de lectură a acesteia.
În ciuda imensului său talent și a popularităţii sale, Corneliu Baba continuă să fie un artist controversat, uneori renegat, alteori considerat o mare personalitate, care a marcat generații întregi de pictori români. Prin această nouă expoziție care-i este dedicată, o nouă dimensiune a artei sale ni se va dezvălui și prin încercarea de a observa mai atent procesul de creație și atelierul său de creație. Corneliu Baba vedea pictura ca pe un element de asumare artistică a vieții, calea spirituală de pătrundere în realitate și de situare față de ea.
Rămâne ca aceia care îi vor privi lucrările prezente în sălile Pinacotecii București de la Palatul Suțu, simpli vizitatori sau istorici de artă, să opteze, în zilele ce vor veni, pentru așezarea sa valorică în istoria artei românești, pentru că opera expusă are valoare și de document confesiv.
Dr. Elena Olariu, director adjunct Artă, Restaurare și Conservare