Cum se găsesc sursele de încredere în epoca fake news

Interviu cu Ion M. Ioniță, redactor șef al revistei „Historia”

Cum se găsesc sursele de încredere în epoca fake news

Începând cu numărul lunii iulie, revista Historia găzduiește articole scrise de specialiști din cadrul Muzeului Municipiului București. Această colaborare ne onorează și vine în contextul în care ne dorim să rămânem o prezență vie în presă. Cum vedeți colaborarea cu specialiștii MMB, cum apreciați deschiderea muzeului către presa scrisă?

Ion M. Ioniță: Trăim momente fără precedent care ne schimbă obiceiurile și modul de viață. Comportamentele oamenilor se schimbă. De asemenea, obiceiurile de consum. Toată lumea trebuie să se adapteze la noul mediu și ceea ce vedem este accelerarea migrației spre internet și spațiul virtual. Nici noi, presa, nu puteam rămâne în vechile tipare, nici muzeele. Trebuia să găsim noi posibilități de a ajunge la cititorii sau la vizitatorii noștri. Revista Historia are milioane de cititori on-line, rivalizând cu multe alte site-uri de informații generale, ceea ce este o performanță remarcabilă pentru o publicație de istorie–cultură. Explicația este că oferim publicului nostru informații de calitate, materiale scrise de specialiști în domeniu. Într-o lume asaltată de manipulare și știri false este important să te bazezi pe surse de încredere. Tocmai de aceea, colaborarea cu MMB și cu specialiștii de aici este valoroasă și am fost de acord să începem această colaborare pe care o dorim de lungă durată. Muzeul Municipiului București este un reper al Capitalei României, pur și simplu nu poate fi ocolit. Iar dacă, fizic, este mai dificil de vizitat în această perioadă, iată că găsim modalități de a fi alături de oameni și prin acestă colaborare, atât în format fizic, în revista de la chioșc, dar și în mediul on-line.

Vă rog să prezentați cititorilor noștri istoria revistei… Historia!

I.M.I.: Revista a fost înființată în 2001 de Ion Cristoiu, director fondator. În 2009 a trecut în proprietatea trustului de presă Adevărul unde a continuat să se dezvolte, urmărind să ofere, cum spuneam, articole de calitate și cele mai noi știri despre trecut și nu numai.

Care este genul de subiecte pe care vi le doriți din partea colegilor noștri, în calitate de redactor șef al revistei Historia?

I.M.I.: Poveștile Bucureștiului sunt fascinante. Iar când spui București spui România. Deci totul. Este o istorie care nu încetează să ne suprindă, deci să fie interesantă pentru publicul revistei Historia, dar și al Muzeului. Istoria este făcută de oameni, deci poveștile sunt ale oamenilor, ale visurilor, neîmplinirilor și realizărilor lor de-a lungul epocilor.

Coordonați editorial revista Historia de foarte mulți ani. Care este realizarea (proiectul, seria de articole) de care sunteți cel mai mândru?

I.M.I.: Echipa Historia are cu ce să se mândrească pentru produsele pe care le realizează în print și în mediile on-line. Publicăm două reviste, Historia și Historia Special, fiecare cu propriul concept editorial, site-ul Historia este unul dintre cele mai citite din presa românească, avem și produse exclusive în format digital. De asemenea, paginile nostre și conturile de pe rețelele de socializare sunt produse care adună sute de mii de fani. Nu ar fi posibil așa ceva fără un efort deosebit al fiecăruia din echipă și fără pasiune. Sunt și ediții cu totul speciale care rămân în memoria afectivă. Mă gândesc la o ediție specială pe care am realizat-o în numai câteva zile, la moartea Regelui Mihai. A fost o emoție extraordinară care a cuprins întreaga societate românescă, într-un moment dureros, dar și de întâlnire cu Istoria.

În opinia dumneavoastră, cum ar trebui să fie un muzeu al viitorului, având în vedere actualul context social, cultural și sanitar? Cum va reuși muzeul să se apropie de public, ţinând cont de tot mai insistentele recomandări de distanțare?

I.M.I.: Este o provocare pentru muzeele din întreaga lume. Ele trebuie să-și continue misiunea, dar și să comunice mai mult cu publicul. De aceea am fost foarte bucuros de colaborarea noastră. Cred că spațiul virtual a devenit din ce în ce mai important, ceea ce oricum se întâmpla, dar criza a accelerat mult lucrurile.

Sari la conținut