VA URMA DIN 5 MARTIE 2021
Expoziție tematică la Palatul Suțu
“Cu bicicleta prin alte timpuri”
Necesitatea oamenilor de a se deplasa pe anumite distanțe folosind forța proprie, dar mult mai rapid ca mersul pe jos, a favorizat, spre sfârșitul secolului al 18-lea și începutul celui de-al 19-lea, apariția unui nou mijloc de transport, ce în timp avea să devină bicicleta de azi.
Dacă, la început, acest vehicul destinat transportului individual era confecționat din lemn, nu avea sistem de direcție și frânare, dar nici pedale, propulsarea dispozitivului fiind dată de împingerea utilizatorului alternativ cu picioarele în pământ, în timp, odată cu depășirea stadiului rudimentar, vehiculului i se atașează pedale pe roata din față și devine cunoscut sub denumirea de velociped (picior rapid).
Salt după salt în materie de tehnologie, pentru sporirea rezistenței, „bicicletele” încep să fie confecționate din metal. Iar, pentru mărirea vitezei de deplasare, roata din față devine de dimensiune mult mai mare comparativ cu cea din spate. Astfel, datorită diametrului foarte mare, o rotație a pedalelor permitea deplasarea pe o distanță mai întinsă într-un timp scurt și cu un efort mai mic, însă aceste modele erau destul de incomode și „produceau senzație și chiar consternare prin înălțimea lor”.
Bicicleta devine și confortabilă când își schimbă din nou designul, cele două roți căpătând aceeași mărime, iar pedalele nemaifiind prinse pe roata din față, ci devenind componente ale unui sistem de transmisie prin lanț. Tot pentru oferirea unei utilizări mai comode, începe să fie folosit cauciucul la acoperirea roților dotate cu spițe.
Deși vehiculul oferea o mai mare mobilitate oamenilor care îl foloseau atât pentru relaxare, cât și într-un mod practic și util, odată cu creșterea în popularitate a automobilelor, interesul general pentru bicicletă a scăzut, ea rămânând cu precădere în folosința tinerilor și copiilor sau în competițiile sportive.
Atracția pentru acest mijloc nepoluant de transport și recreere capătă însă o revigorare pe la jumătatea secolului al 20-lea, odată cu creșterea aglomerației pe străzile și șoselele orașelor.
În zilele noastre, în întreaga lume, sunt fabricate și comercializate milioane de biciclete cu numeroase opțiuni legate de tehnologii avansate, materiale, viteze, frâne, forma șeii sau curbura ghidonului etc. Probabil, mulți dintre oamenii de azi, considerând că bicicleta a existat sub forma actuală încă de când s-a inventat, nu-și pot imagina că a fost o vreme când banalele biciclete provocau stupoare datorită înfățișării, fiind chiar considerate curiozități ale tehnicii.
Expoziția urmărește aducerea la cunoștință a unor elemente, poate mai puțin cunoscute, despre aspectul bicicletelor de la începutul existenței lor, precum și evoluția acestora în timp.
Misiunea acestui proiect expozițional se dorește a fi punerea în valoare a importantei colecții de fotografii deținută de Muzeul Municipiului București și prezentarea în fața publicului a câtorva imagini inedite, făcând astfel apel în special la educarea tinerilor în ideea înțelegerii importanței și necesității protejării și conservării patrimoniului istoric și cultural.
Nu în ultimul rând, printre obiectivele proiectului expozițional se numără și trezirea interesului comunității pentru mijloacele de transport nepoluante, benefice pentru condiția fizică și starea de sănătate a organismului, dar și pentru descongestionarea traficului rutier de astăzi.
Curator: Ana Iacob, muzeograf, Biroul Patrimoniu și Evidență Centralizată