România – Spania: 140 de ani aniversați prin cultură

Interviu cu Dna Marta Vadillo Lamata, Consul și Însărcinat cu Afaceri Culturale în cadrul Ambasadei Spaniei la București

 România – Spania: 140 de ani aniversați prin cultură

 

– Cum ați configurat programul activităților culturale de anul acesta? Pe ce anume puneți un accent deosebit?

Marta Vadillo Lamata: Programul activităţilor culturale de anul acesta a fost o provocare din două motive. În primul rând, pentru că se împlinesc 140 de ani de relaţii diplomatice între Spania şi România şi era important ca această aniversare să fie însoţită de un program intens care a necesitat un efort suplimentar. Al doilea motiv îl reprezintă pandemia. Anul acesta ne aflăm într-o situaţie de incertitudine: nu putem renunţa la formatul online, dar nici să scoatem cultura în stradă, aşa cum am procedat anul trecut, însă ne dorim să revenim treptat în spaţiile culturale clasice, precum muzeele sau sălile de expoziţii.

Una dintre axele fundamentale ale programului nostru cultural este filmul. În 2021 sărbătorim centenarul naşterii unuia dintre cei mai renumiţi regizori şi scenarişti spanioli, şi anume Luis García Berlanga. Am intensificat colaborarea cu festivalurile de referinţă la nivel european, precum TIFF sau Festivalul de Film şi Istorii de la Râşnov, pentru a promova figura şi opera lui Berlanga. În plus, cu ocazia acestui centenar, am organizat un ciclu de film special împreună cu Muzeul Municipiului Bucureşti.

Alţi doi piloni importanţi sunt pictura şi fotografia. Am avut mare succes cu expoziţiile itinerante şi anul acesta continuăm să le promovăm şi în alte oraşe. Astfel, expoziţia “Muzeul Prado iese în stradă”, care a putut fi văzută la Bucureşti în 2019, a ajuns anul acesta la Chişinău, iar expoziţia alcătuită din lucrări ale unora dintre câştigătorii Premiului Naţional de Fotografie al Spaniei a fost prezentată la Cluj-Napoca.

Anul acesta am adus în prim-plan şi ilustraţia, cu o selecţie de afişe stradale ale unor iniţiative derulate de primăriile din Madrid şi Barcelona. Aceste postere au fost incluse în programul unor evenimente precum Romanian Design Week şi Eforie Colorat şi, în curând, vor ajunge şi la Festivalul Película.

De asemenea, la Iaşi, am implementat un proiect deosebit de frumos ce uneşte transportul şi literatura. În felul acesta, 15 tramvaie din acest oraş au fost decorate în interior cu texte ilustrate aparţinând unor scriitori spanioli contemporani. Acest proiect a culminat cu personalizarea grafică exterioară a unui tramvai de către studenţii Universităţii Naţionale George Enescu. Vehiculul a fost decorat cu motive şi elemente care amintesc de istoria, cultura, natura sau sportul celor două ţări. Cred că aceasta este paradigma modului în care ne-am dorit să sărbătorim cei 140 de ani de relaţii diplomatice între Spania şi România prin intermediul unui proiect cultural.

A schimbat pandemia preferințele publicului? În ce fel anume? 

M.V.L.: Cred că o parte a publicului nu şi-a schimbat preferinţele, însă s-a văzut obligată să se apropie de alte formate. Timp de mai multe luni, muzeele, sălile de expoziţii, teatrele şi cinematografele au fost închise. În această situaţie, în care totul era închis şi nu exista posibilitatea de a merge la un film sau la un spectacol de operă, iubitorii de cultură au profitat de opţiunile care au apărut în acest context al pandemiei, precum activităţile online sau în aer liber.

Pe de altă parte, cred că există o altă parte a publicului care şi-a schimbat preferinţele de teama coronavirusului. Pandemia a dat naştere unei frici logice de a sta în spaţii închise. Inclusiv acum, când toate spaţiile închise s-au redeschis, multă lume refuză să revină în aceste locuri. De aceea, este important să continuăm să combinăm ambele preferinţe în programul nostru cultural. Trebuie să ne centrăm pe activităţi tradiţionale fără să pierdem din vedere noile formate.

Suntem onorați că ați ales frumoasa gradină a Casei Filipescu-Cesianu din structura MMB pentru proiecțiile din cadrul Zilelor Filmului Spaniol!

M.V.L.: Ciclul de film despre Berlanga a avut loc în perioada 24-29 august, într-un an special datorită unei duble aniversări: centenarul naşterii renumitului regizor spaniol şi, în plus, aniversarea celor 140 de ani de relaţii diplomatice între Spania şi România. Acest ciclu este rezultatul unei noi colaborări excelente cu Muzeul Municipal Bucureşti. Muzeul ne-a oferit minunata grădină a Casei Filipescu-Cesianu, care a fost decorul perfect pentru a prezenta opera lui Berlanga.

Ciclul a cuprins şase dintre cele mai cunoscute filme ale lui Berlanga care au fost proiectate în ordine cronologică: „Bienvenido, Mr. Marshall”, „Calabuch”, „Plácido”, „El verdugo”, „Patrimonio Nacional” şi „La vaquilla”. A fost o retrospectivă completă care a permis publicului bucureştean să se apropie şi să cunoască mai bine opera şi perspectiva lui Berlanga. Este greu să îl încadrezi pe Berlanga într-un gen anume pentru că, din punctul meu de vedere, Berlanga constituie el însuşi un gen. Berlanga este satira şi tragedia cotidiană ascunsă în spatele hohotelor de râs. Este fineţea, aciditatea, prospeţimea şi critica, toate acestea într-un portret al societăţii spaniole din a doua jumătate a secolului al XX-lea.

Berlanga este atât de caracteristic şi autentic, încât Academia Regală Spaniolă a inclus în 2020 termenul “berlangian” în dicţionar.

Producția cinematografică spaniolă se află pe un tred ascendent. Sunt văzute și revăzute inclusiv producțiile clasice, mai ales cele ale îndrăgitului Luis García Berlanga. Cum ați ales filmele pentru anul acesta, care au fost criteriile după care v-ati ghidat? 

M.V.L.: Atunci când selectăm filme spaniole, încercăm să ne adaptăm caracteristicilor festivalului respectiv şi gusturilor publicului. Festivalurile de mare anvergură şi impact, precum TIFF, ne permit să prezentăm o gamă variată ce cuprinde atât filme clasice, cât şi recente, documentare sau scurtmetraje. Astfel, la ediţia de anul acesta a festivalului, la care Spania a fost ţară invitată – Focus Spania – s-au proiectat filme realizate de Berlanga, dar şi producţii mai moderne şi nu atât de cunoscute, precum „Dineu cu vecinii de sus” (regia Cesc Gay) sau „My Heart Goes Boom” (regia Nacho Álvarez). 2021 este anul Berlanga prin excelenţă şi am făcut un efort deosebit pentru a-i promova opera, fără să uităm de cineaştii mai tineri.

Care sunt proiectele de viitor pentru care se desfășoară în acest moment pregătiri, pe ce anume veți pune un accent deosebit?

M.V.L.: Una dintre iniţiativele planificate pentru această toamnă este continuarea proiectului de promovare a literaturii la metrou.

Prin acest proiect facem cunoscută opera tinerilor scriitori spanioli şi a ilustratorilor spanioli şi români. Vagoanele de metrou sunt decorate în interior cu afişe reprezentând scurte texte ilustrate de care călătorii se pot bucura atunci când folosesc acest mijloc de transport.

Este vorba despre o iniţiativă care a avut mare succes şi impact mediatic la ediţia anterioară şi sperăm să continue cu multe alte ediţii, astfel încât publicul bucureştean să se poată bucura cât mai mult timp de această campanie.

Recomand tuturor să urmărească reţelele sociale ale Ambasadei, pentru a nu pierde niciunul dintre evenimentele noastre.

 

Interviu realizat de Simona Popescu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *