Muzeul Municipiului București oferă, în mai multe muzee ale sale, diferite module interactive de realitate augmentată care aduc experiența vizitării în secolul XXI.
„Bună ziua. Numele meu este Irina Suțu”…
Înainte de a păși în expoziția permanentă „Timpul Orașului”, stăpâna casei, Irina Suțu, îi salută pe vizitatori, prezentând pe scurt istoria palatului într-un video augmentat. Proiecția sa are rolul de a introduce oaspeții în atmosfera vremurilor trecute. Cuplul Irina și Grigore Suţu sunt cunoscuți pentru eleganţa, ospitalitatea şi curtoazia lor, specifică secolului al XIX-lea. Segmente de content video pre-editat rulează pe display-ul pseudo-holografic. Apariția segmentelor de content video este declanșată de senzorii de prezență atunci când detectează mișcare în zona unde este amplasat suportul.
Detaliile ludice de la Muzeul Vârstelor
Și la Casa Filipescu-Cesianu întâlnim o componentă de realitate augmentată în cadrul expoziției „Muzeul Vârstelor”. Vizitatorii pot interoga aplicația pentru a vedea cum ar putea arăta peste ani, ajunși la o vârstă înaintată. Cu ajutorul acesteia, pot intui cum vor arăta peste 30 de ani. Aici a fost introdus elementul numit prognoză în narațiunea muzeală. Detaliile realității augmentate de aici sunt mai mult ludice decât practic pedagogice.
Digitalizarea obiectelor antice
La Muzeul George Severeanu, un ecran pe care sunt proiectate holograme prezintă interactiv obiectele antice din muzeu. O serie de artefacte au fost scanate și transformate în formatul specific pentru hologramă. Ecranul este integrat într-un ansamblu de expunere, cu obiecte așezate în sertare, care pot fi deschise și cercetate de vizitatori. Apoi, copii și adulți selectează pe tabletă numărul obiectului despre care doresc să primească informații, iar piesa în 3D și detaliile despre ea sunt proiectate pe ecran, cu ajutorul tehnologiei digitale.
Selfie cu… Aman
La Muzeul Theodor Aman, vizitatorii fac cunoștință cu holograma pictorului, proiectată în oglinda din holul de la intrare. Oricine dorește își poate face un selfie cu Theodor Aman, iar multe astfel de fotografii devin virale pe rețelele sociale. Peste feed-ul video live-view în care este surprins utilizatorul este suprapus un layer digital cu content video pre-editat. Apariția layer-ului digital este declanșată de senzorul PIR atunci când detectează mișcare în apropiere.
Multi-touch overlay la Observatorul Astronomic
Masa interactivă de la Observatorul Astronomic Amiral „Vasile Urseanu” este folosită de copiii cărora le place să folosească display-ul cu multi-touch overlay pentru jocuri și sesiuni demo. Clasificarea este de interactive non-immersive multi-touch video display. Video display-ul este controlat de o aplicație dezvoltată pentru Windows PC cu senzor tactil, care integrează și interpretează semnalele tactile produse de senzorul moultitouch overlay și permite operarea prin atingere, userul putând să aleagă între trei mini jocuri. Utilizatorii sunt încurajați să câștige, pentru a primi o diplomă de… „astronaut”! La Observator există de asemenea și un ecran mare, pe care se fac prezentări spațiale. Display-ul este interactiv, one-touch XL pentru prezentări și jocuri.
Cât de bine îmi șade în costum popular?
La Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici se poate proba cât de bine la stă vizitatorilor în costum popular și din ce regiune anume. Aici există o vitrină cu multi-touch overlay și video augmentat interactiv. Costumele sunt însoțite de informații importante despre zonele din care provin și descrierea lor. Video display-ul este încastrat în vitrină, funcționează cu Windows PC ce are senzor tactil, senzor de prezență, live-view video camera.
„Microbiologie interactivă” la Muzeul Victor Babeș
Aplicația „Microbiologia Interactivă”, extrem de îndrăgită de tinerii vizitatori, este alcătuită din două module funcționale interconectate. Unul este modulul de „jocuri educative despre microbiologie”, care include trei astfel de jocuri despre o parte din bacteriile și virușii care au făcut subiectul cercetărilor doctorului Victor Babeș, integrate într-o aplicație unitară ce prezintă acțiunea microorganismelor și modul în care acțiunea acestora poate fi combătută. Celălalt este modulul „video-proiecție pseudoholografică” și asigură proiectarea unor imagini volumetrice cu bacteriile și virușii din jocul educativ care rulează pe modulul „jocuri educative”.
Text: Simona Popescu
Foto: Cristian Oeffner Oprea