Cum a fost la Școala de vară de la Muzeul Bucureștiului

Iată ce-am făcut astă vară!

Comoara din sufletul muzeului

 

Muzeele sunt cele mai potrivite medii pentru explorat și învățat, iar Muzeul Municipiului București a pus în această vacanță mare la dispoziția publicului său pachete educaționale cu activități variate. În cadrul Școlii de Vară la MMB s-au desfășurat diferite și atractive activități de vacanță, pe parcursul lunilor iunie, iulie și august, la Palatul Suțu, Muzeul Theodor Aman, Muzeul Dr. Nicolae Minovici, Muzeul Dr. George Severeanu, Casa Filipescu-Cesianu, Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck. Albumul foto este la finalul articolului.

Muzeul Municipiului București le mulțumește tuturor copiilor și părinților care au ales să petreacă o parte a vacanței alături de educatorii noștri muzeali precum și de partenerii care au venit cu mult entuziasm alături de noi. Împreună am reușit să facem o vară mult mai simpatică, educativă și distractivă. Împreună am creat minunate amintiri pe care le vom păstra cu drag în cutiuța comorilor din sufletele noastre.

 

Întâlniri De Basm la Muzeu. „Atelier de visat și de poveste” cu Cristina Andone

Copiii și-au făcut încălzirea pentru vacanță încă de pe data de 21 mai 2023, la un „Atelier de visat și de poveste” cu Cristina Andone, autoarea colecției „Povești din Pădurea Muzicală”. În cadrul atelierului au povestit, la Casa Filipescu-Cesianu, despre o zână, Nu-mă-uita, și despre un căluț curajos, Mov. Și au aflat cum anume poate fi învinsă vraja uitării. Copiii au ascultat o nocturnă, o fantezie și un studiu. Și au descifrat ce înseamnă rubato, tonalitate minoră și virtuozitate în muzica lui Chopin. Au fost însoțiți în această călătorie de trei păpuși: spiridușul Chopin, unicornul Vis și bufnița fără nume.

Întâlniri de Basm la MMB. Atelierul „Cornute cosmonaute”, cu scriitoarea Carmen Tiderle

Muzeul Municipiului București și Asociația De Basm au invitat din nou copiii, joi, 1 iunie 2023, de la ora 11.00, la Casa Filipescu-Cesianu (Calea Victoriei 151), la Atelierul de nonsensuri „Cornute cosmonaute”, cu scriitoarea Carmen Tiderle. Atelierul de nonsensuri e un work&funshop de poezie pentru copii cu lectură, inspirație și un pic de creație. Adică au citit (artistic, cu har și intonație) o selecție de poeme pe mai multe teme din toate volumele („Pe dos”, „În orașul Bucurville”, „Cine a pus piper în mare?”, „Fabrica de lipici”, „Trecere pentru pitoni”), dar mai ales din „Cornute cosmonaute și alte 116 nonsensuri”. Apoi au deconstruit ca să vedem ingredientele unei poezii reușite, au vorbit despre idee, rime, umor, au încercat să creeze pe loc o mică poezie, un limerick, pe o temă aleasă de copii, și, nu în ultimul rând, s-au distrat jucându-se cu cuvinte.

„Cu trotineta la muzeu”, cu Andreia Petcu

Acest program dinamic a inaugurat Școala de vară de la Muzeul Municipiului București în 2023. Programul a inclus o serie de activități interactive, dinamice și pline de voioșie. Acestea au avut ca punct de plecare patrimoniul cultural din expoziția permanentă de la Muzeul Vârstelor –  Casa Filipescu-Cesianu, „Timpul Orașului” – Palatul Suțu și „Lumea satului în pictura românească” din Pinacotecă.

În cele două zile copiii au pornit de la explorarea modului în care se derula timpul în diverse epoci istorice și de la două întrebări cheie: Ce înseamnă grija? și Cum trece timpul? Ambele călătorii au fost mediate de Andreia Petcu, educator cultural, Asociația Learning by Teaching și Veronica Leca, educator cultural Muzeul Municipiului București.

Călătoria a început la Muzeul Vârstelor – Casa Filipescu-Cesianu, unde în prima zi copiii au identificat elementele care ne trimit cu gândul la grija pentru ceilalți, grija pentru detalii, grija pentru frumos și multe altele, iar apoi am pornit, pe trotinetă, pe Calea Victoriei pentru a descoperi orașul la începutul verii și o serie de detalii care ne dezvăluie armonia și frumosul din arhitectura Bucureștiului.

Copiii au pornit în cea de-a doua călătorie după ce am descoperit detalii interesante despre bucuriile care au marcat trecerea timpului pentru cei care au trăit în București în ultimii 200 de ani. Pe Cale Victoriei, îmbrăcați în straie vesele, mulți dintre ei cu ie, am descoperit clădiri similare Casei Filipescu-Cesianu. La Palatul Suțu am descoperit lumea satului românesc din ultima sută de ani. Aici copiii au recreat scene din tablouri și s-au bucurat să admire frumusețea portului tradițional din tablouri.

În fiecare zi copiii au completat jurnalul vacanței cu imagini minunate și informații inedite despre autorii operelor, contemporanii obiectelor de patrimoniu sau ai celor care au locuit de-a lungul timpului în Muzeul Vârstelor și Palatul Suțu, au construit un ceas solar și au degustat fructele din scenele rurale.

„În vremea regelui”. Ateliere la Muzeul Theodor Aman

Pornind de la casa lui Theodor Aman, mărturie a unei epoci apuse, copiii, ghidați de Daniela Mișcov, educator cultural Asociația Artelier D, au făcut o incursiune în secolul al XIX-lea și în orașul București, care poartă amprenta vizionară a regelui Carol I. Cei mici au explorat imagini și documente de epocă, fragmente din jurnalul regelui Carol I, reproduceri și tablouri originale semnate de pictorul Theodor Aman pentru a cunoaște identitatea culturală a capitalei și o parte din trecutul ei. Apoi au împărtășit creativ gândurile lor despre ce au aflat, prin mijloacele scrisului și artei. S-au familiarizat cu jocuri de copii din secolul al XIX-lea, așa cum au fost culese de Petre Ispirescu. Trecutului i-au adăugat experiențele și amintirile noastre despre oraș și locurile sale importante pentru noi.

Cele trei programe au avut loc după cum urmează: Ce construiau oamenii în secolul al XIX-lea? Case, meserii și invenții. Casa lui Theodor Aman. Proiect personal: Design interior și scenografie; Cum circulau oamenii în secolul al XIX-lea? Vehicule, obiceiuri, mode. Călătorie pe Calea Victoriei. Proiect personal: Plimbarea mea pe Calea Victoriei, pictură; Cum erau și ce făceau oamenii în secolul al XIX-lea? Regele Carol I, pictorul Theodor Aman și contemporanii lor. Proiect personal: Scrisoare pentru rege. Scriere creativă.

„Ițe cu rost”. Ateliere de țesut la Muzeul Nicolae Minovici

Prin acest proiect de educație muzeală ne-am propus să aducem publicul interesat mai aproape de înțelegerea artei tradiționale, printr-un contact direct cu tehnologiile și tehnicile creatoare, sporind totodată vizibilitatea patrimoniului textil al Muzeului de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici.

Patrimoniul acţionează asemenea memoriei, creând o punte între trecut și prezent; ne inserează într-un ansamblu coerent, în care guvernează sentimentul apartenenţei. Cunoaşterea cuprinsă în gesturile tehnologice este dificil de tradus teoretic drept urmare, singura modalitate prin care îi putem asigura permamenţa este reiterarea acțiunii.

Pe parcursul lunii iulie, Alexandra Rusu, muzeograf al secției de antropologie urbană, a susținut opt ateliere având drept tematică tehnicile tradiționale de țesut și tipologia de obiecte rezultate, exemplificate prin bunuri din patrimoniul muzeului.

În cadrul atelierelor, cursanții au învățat să urzească ghergheful, au experimentat diverse tehnici de țesut și au înțeles particularitățile scoarțelor tradiționale, covoarelor cu noduri sau tapiseriilor. Participanții au asistat la o scurtă prezentare teoretică, urmată de o demonstrație practică, au schițat compoziții inspirate de motive tradiționale și au realizat un obiect decorativ sau un accesoriu vestimentar (semn de carte, cordon sau brâu).

Clubul de Lectură MMB. Întâlniri de Basm la muzeu. Atelier cu scriitoarea Laura Grunberg

„Am propus acest atelier în prelungirea uneia dintre cărțile mele pentru copii („ISTORIIoare”, editura Univers) pentru că eu cred că este important ca cei mici să  simtă că fac parte din istorie, fac istorie și nu doar învață istorie din manuale.

La atelierul „Istorii de tot felul” copiii au răspuns la întrebări mai neobișnuite.  Oare istoria este numai ce învățăm în cărțile de istorie? Copiii fac sau nu istorie atunci când traversează strada, mănâncă sau merg la școală? Unde sunt pisicile negre în istoria din cărțile de istorie? Dar frunzele de gutui? Dar fetele? Ce trebuie să faci ca să ajungi într-o carte de istorie? Are istoria gust? Dar miros? De ce este istoria atât de serioasă și fără umor? Se poate face istorie din prezent sau din viitor sau numai din trecut?

Jocurile și dialogul interactiv a fost ghidat și urmărit atent de Marele Pârș, personajul principal din cartea „ISTORIIoare”.  Este un atelier care trebuie să pună copiii pe gânduri, să îi invite la joacă de-a istoria, să îi facă să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc, lume plină de istorii trecute, recente și, de ce nu, viitoare. La final toți copiii vor spune (sper): Și noi facem istorie!” – Laura Grünberg, scriitorare, Co-fondatoare DeBasm.

„Mantia cu povești”

Conceput special pentru copii cu vârste între 4 și 6 ani, „Mantia cu povești” a fost o serie de trei ateliere de storytelling care și-au propus să aducă lucrările de artă din colecțiile Muzeului Municipiului București mai aproape de cei mici prin povești și basme. Astfel, tablourile, sculpturile și piesele de vestimentație din muzeu au devenit, pe rând, ferestre către o lume plină de personaje fantastice. Copiii au ascultat povești, și-au exersat imaginația și au explorat tactil lucrările de artă din muzeu pentru a descoperi legătura lor cu poveștile auzite. Împreună cu Mona-Silvia Timofte, educator muzeal, au intrat în pielea povestitorului și au participat la realizarea mantiei și a sacului cu povești pe care fiecare povestitor le duce cu el.

Atelierele au inclus o parte practică, în care copiii au construit cu materiale și instrumente adaptate vârstei diferite obiecte inspirate din poveștile ascultate. Atelierele s-au desfășurat în iulie la Palatul Suțu, Muzeul Theodor Aman, Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck.

„Gânduri la comandă. De ce să știi ce înseamnă comunism, dictator, propagandă?”

Atelierul pe care l-am propus joi, 13 iulie, ora 11:00, „Gânduri la comandă. De ce să știi ce înseamnă comunism, dictator, propagandă?”, a oferit ocazia copiilor să afle mai multe despre acest regim utopic, care și-a creat propria mitologie, propriile povești și eroi. Expoziția „Între Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu – Portretul comunist în colecțiile Muzeului Municipiului București” în care au fost primiți copiii (în prezent închisă) a reprezentat un decupaj al perioadei comuniste, ce a explicat ce a însemnat această perioadă din istoria noastră recentă, cum a funcționat propaganda ca instrument de manipulare și mai ales cum a influențat aceasta viața oamenilor.

Copiii au analizat câteva afișe de propagandă din perioada comunistă din România și au discutat despre mesajele ascunse în spatele lor și despre tehnicile folosite pentru a transmite aceste mesaje. Pornind de la ideile propagate de comunism, au aflat cum au trăit părinții și bunicii lor, cum era la școală sau la paradele de 1 mai și 23 august, cine era Moș Gerilă sau care erau revistele adresate lor și cum arătau.

Cu ajutorul expoziției, au explorat noțiuni precum propagandă, comunism, dictator, dar și portrete din această perioadă istorică, au dezbătut despre propaganda comunistă și despre influența acesteia asupra societății. Participanții la atelier au răspuns la întrebări provocatoare și au învățat să nu se lase manipulați.

La final, copiii au primit o selecție de reviste și ziare din care au decupat imagini și cuvinte care au legătură cu portretele și propaganda din România și au realizat un afiș sugestiv în acest sens – Veronica Leca, educator muzeal, Muzeul Municipiului București.

„Cu Vercingetorex la Muzeu”

„Cu Vercingetorix la Muzeu” a fost un atelier plin de culoare și distracție, unde copiii au avut ocazia să învețe să deseneze personajul adorabil Vercingetorex, cel mai neastâmpărat cățel al Muzeului George Severeanu. În cadrul acestui atelier special de desen, copiii au fost ghidați de ilustratoarea Daniela Olaru, care i-a învățat tehnici și trucuri pentru a reda în imagini expresivitatea și farmecul acestui personaj jucăuș. Într-o atmosferă relaxată și plină de bucurie, copiii au explorat lumea ilustrației și au învățat cum să creeze personajul Vercingetorex în propriul lor stil unic. Atelierul a fost deschis tuturor copiilor cu dorința de a-și exprima creativitatea și de a învăța să deseneze. Daniela Olaru a fost alături de fiecare copil, oferind îndrumare individuală și inspirație pentru a-și dezvolta propriul lor stil artistic, în zilele de 14 şi 20 iulie.

„Ca sarea-n bucate”, la Palatul Suțu

Atelierul „Ca sarea-n bucate” – o experiență captivantă în cadrul expoziției „Civilizația sării. Tehnologii, instalații și unelte milenare conservate în lemn” – a fost susținut de Veronica Leca, educator muzeal – Muzeul Municipiului București în zilele de 27 iulie şi 3 august.

Participanții au avut șansa de a explora lumea minunată a sării prin activități interactive și distractive, descoperind secretele fascinante ale civilizației sării.

Copiii au deprins cunoștințe prețioase despre istoria, importanța și utilizările acestui ingredient esențial în gastronomie și nu numai. Au învățat despre procesul de extragere a sării, despre instalațiile și uneltele milenare din lemn și bronz, de asemenea vor afla despre tehnicile tradiționale de conservare prin sărare.

Ce este „aurul alb” și de ce se războiau oamenii pentru această resursă, cum a fost folosită sarea ca monedă, care sunt proprietățile supranaturale pe care i le-au atribuit oamenii și, nu în ultimul rând, despre expresii sărate și nesărate din limba noastră – despre toate acestea au învățat oaspeții noștri la Palatul Suțu.

La final, participanții au fost implicați într-o serie de activități practice și creative care să le dezvolte imaginația și abilitățile artistice. Au plecat acasă cu propriile modele de unelte pe care le-au făcut dintr-o pastă de modelaj ce a conținut firește și sare.

Benzi Desenate la Școala de Vară la MMB

Pe durata a două weekend-uri, în iulie și august, autorul și profesorul de benzi desenate Mihai I. Grăjdeanu a coordonat patru ateliere de benzi desenate, adresate diferitelor categorii de vârstă. Aceste ateliere au oferit participanților ocazia de a se familiariza cu tehnicile și secretele creației unei benzi desenate.

„Cred că elevii au început să se obișnuiască cu banda desenată mai ales prin albumele BD și romanele grafice. La atelierele de benzi desenate copii de toate vârstele vin și descoperă că o poveste poate fi nu doar scrisă, ci și desenată. Și când o pagină de bandă desenată se conturează, copiii nu mai au limită la imaginație. În aceasta vară am descoperit împreună la Casa Filipescu-Cesianu tainele realizării unei benzi desenate, de la alegerea scenariului la linia de schiță, contur, culoare și de ce nu, poate chiar și o copertă care să poată fi începutul unei reviste de bandă desenată pentru fiecare copil în parte”, spune autorul și profesorul Mihai I. Grăjdeanu, coordonatorul atelierelor de benzi desenate.

Clubul de lectură MMB. Întâlniri de Basm la muzeu. Atelier cu scriitoarea Victoria Pătrașcu

„Dragonul 32 chiar există. Este camuflat într-un tramvai din București, care leagă Piața Unirii de depoul Alexandria. Timp de mai mulți ani, indiferent de anotimp, eu și fiica mea, Teodora, am călătorit cu el. Spre și dinspre școală.

„De ce se înghesuie toată lumea în tramvaiul ăsta?”, m-a întrebat într-o zi Teodora, abia ițindu-și nasul dintre două sacoșe uriașe de rafie. A fost întrebarea de la care a început povestea. Căci m-a făcut atentă și m-a conectat la lumea tramvaiului 32. Am privit prin ochii fiicei mele cum burta tramvaiului devenea ea însăși o lume colorată, gălăgioasă, interesantă, plină de povești.

„Dragonul 32” este o poveste și o călătorie. Este invitația mea adresată copiilor de a fi atenți la lumea din jurul lor, de a deschide ochii spre minunile care se ascund la tot pasul. Nu e nevoie să călătoriți jumătate de lume pentru a vedea palate, piramide, uriași sau dinozauri. Toate acestea pot fi văzute și din burta unui tramvai banal din București. Trebuie doar să aveți ochii și mintea larg deschise și, desigur, inimi de cavaler(ă).

Cling-cling-cling, nu mai stați pe gânduri și poftiți la povești în Dragonul 32! Vom citi, vom desena, ne vom imagina și vom mâna Dragonul 32 mai departe. Pe 2 august, de la 11.30, la Casa Filipescu-Cesianu!”- astfel a sunat invitația lansată de scriitoarea Victoria Pătrașcu.

„Muzeul pe harta mea”, cu ilustratoarea Daniela Olaru

La aceste ateliere copiii au desenat harta Muzeului George Severeanu și fiecare cameră sau secțiune a acestuia. Și, pentru a le oferi o experiență interactivă și distractivă, au creat un element special numit „Pașaportul Călătoriei”, un mic carnet special pe care l-au completat cu datele personale și l-au personalizat cu propriile lor desene. Acest pașaport le-a conferit statutul de „exploratori” ai Muzeului George Severeanu și a devenit ghidul lor interactiv pe toată durata atelierului. Pe măsură ce copiii au progresat în desenarea hărții, au primit stickere tematice, reprezentând obiecte sau personaje din muzeu, pe care le-au vor adăugat în pașaportul lor alături de desenele lor.

La finalul evenimentului, fiecare copil a plecat acasă cu o hartă completă a Muzeului George Severeanu și cu un pașaport personalizat, plin de desene și amintiri. Au creat împreună o călătorie plină de distracție și creativitate în universul captivant al Muzeului George Severeanu în zilele de 21 şi 28 iulie.

Clubul de lectură MMB. Întâlniri de Basm la muzeu. „Cameleonul Cami pleacă în Tibet”, cu Luminița Corneanu

De ce ar vrea un scriitor să țină ateliere pentru copii? Din aceleași motive din care și scrie cărți pentru copii: deoarece se bucură odată cu ei de poveste, de personaje, de culoare, de jocuri. Copiii pun întrebări neașteptate și văd lucrurile așa cum noi, adulții, am uitat, poate, să le vedem. Și, în fond, nu prea poți să scrii literatură pentru copii dacă nu stai, măcar din când în când, printre copii!

Ce se întâmplă la Atelierul de rime cu Cameleonul Cami? În primul rând, facem cunoștință cu acest personaj, nou-apărut în galeria personajelor din cărțile pentru copii. Citim o parte din povestea rimată, ascultăm rimele, învățăm să le recunoaștem. Aflăm care e superputerea unui cameleon (dacă nu cumva știm deja!), iar apoi colorăm câte un cameleon, în culoarea preferată! Fiecare cu cameleonul lui! Apoi, ne gândim bine-bine și facem să rimeze două versuri create de noi. Iar dacă ne iese, facem să rimeze patru!

Apoi plecăm veseli și prieteni cu Cami, personajul cărții „Cameleonul Cami pleacă în Tibet”, apărută la Editura Vlad și Cartea cu Genius, în colecția „Versocicleta”. Ne vedem sâmbătă 22 iulie 2023, ora 11.00, la „Clubul de lectură MMB. Întâlniri de Basm la Muzeu”, atelier de rime inspirat de cartea „Cameleonul Cami pleacă în Tibet”, la Palatul Suțu – aceasta a fost chemarea scriitoarei Luminița Corneanu, creatoarea lui Cami, la care copiii au răspuns cu mare plăcere.

„Toate pânzele sus”

La atelierul de lectură și desen „Toate pânzele sus” a fost vorba despre călătorii reale, despre exploratorul bucureștean Iuliu Popper (1857 – 1893) care a inspirat multe cărți, filme și chiar romane de bandă desenată, dar și despre cunoștințele sale tehnice pe care le-a folosit pentru cartografiere, explorare și exploatarea noilor pământuri. În literatură, personajul Popper devine Pierre Vaillant în romanul lui Radu Tudoran (Toate pânzele sus, 1954) și suprema evadare din cotidian a copiilor din timpul comunismului prin ecranizarea din anii 1976.

Cine a fost scriitorul Radu Tudoran (1910 – 1992)? Ce este o goeletă? Povestea unui roman, veritabil best-seller, în timpul comunismului pornește de la o barcă reală pe care scriitorul o construia și pe care nu a mai fost lăsat să o folosească după 1948. Astfel călătoria reală a fost înlocuită de călătoria imaginară spre extremitatea sudică a Americii de Sud, enigmatica Țară de Foc.

Ecranizarea acestei cărți a fost un mare succes și poți găsi integral toate episoadele pe internet. Le poți vedea împreună cu părinții sau bunicii înainte de atelier. Întreabă-ți părinții ce amintiri au despre carte sau film.

Hai să aflăm mai multe despre goeleta Speranța și călătoriile sale! Vom învăța apoi să facem hărți imaginare, să stabilim punctele cardinale și să construim o busolă. Copiii vor avea nevoie de liner sau alte instrumente de desen. Aceasta este descrierea atelierului realizată de Anca Tudorancea, lector universitar, Facultatea de Litere, Universitatea din Bucureșticare s-a întâlnit cu copiii pe 24 august 2023, la Casa Filipescu-Cesianu, în cadrul ultimului atelier desfășurat în cadrul Școlii de Vară la Muzeul Municipiului București.

Școala de Vară la MMB s-a încheiat, pregătim noi ateliere pe care le vom desfășura pe parcursul anului școlar.

Articol de Eliana Radu, Veronica Leca, Simona Popescu

 

Sari la conținut