Interviu cu Ioana Ciocan, General Manager Art Safari
Surprizele Art Safari 2022
– Pentru prima dată după mult timp accesul la artă este nerestricționat! Care sunt surprizele Art Safari 22, mai ales că pentru ediția din acest an ați anunțat că doriți să spargeți tiparele?
Ioana Ciocan: Așa este, vom putea vizita fără restricții Art Safari în 2022, iar acest lucru ne bucură cu atât mai mult cu cât le-am pregătit vizitatorilor noștri 6 luni de artă. Iar în toamnă aniversăm o ediție specială, ediția cu numărul 10.
Cum am ajuns de la un muzeu pop-up de 10 zile la un eveniment de jumătate de an? Ne doream de foarte mult timp să lansăm acest format amplu, mai ales că efortul pe care îl facem pentru a organiza un astfel de eveniment este foarte mare, iar această manifestare unică în țară merită să rămână mai mult timp pe poziții, merită șansa de a fi admirată de un public cât mai numeros. Dar nu am fi reușit acest lucru fără parteneriatul cu Muzeul Municipiului București.
După fiecare ediție strângeam tot și începeam deja să „vânăm” un alt spațiu prin oraș pentru următoarea ediție. Până anul acesta, când lucrurile s-au aliniat în favoarea artei și, pentru prima dată în istoria evenimentului, Art Safari poposește doi ani la rând în același spațiu – superbul Palat Dacia-România, viitorul sediu al Pinacotecii București, pe Lipscani, în baza unui parteneriat semnat între Art Safari și Muzeul Municipiului București. În plus, anul acesta Art Safari este finanțat și de Ministerul Culturii, o recunoaștere extraordinară a leadership-ului în zona proiectelor culturale și a potențialului de a plasa România pe harta cultural-artistică europeană.
Este, așadar, un cadru perfect pentru a scrie un capitol important din povestea Art Safari la care au luat parte 231.000 de vizitatori până acum. Și mai mulți sperăm să se îndrăgostească de artă de acum încolo, iar anul acesta ne așteptăm să avem și foarte mulți vizitatori din țară la ambele ediții. Da, putem spune că Art Safari este ocazia perfectă pentru un city-break în București, așa că spor la planificat mini-vacanța!
De la o ediție pe an, Art Safari ajunge să prezinte 2 sezoane expoziționale anuale. De la 10 zile de artă pe an, la 3 luni de artă per ediție. Un maraton de artă pentru public, dar și pentru întreaga echipă Art Safari, care va avea la dispoziție (doar) o lună și jumătate de la finalizarea primei ediții, pentru amenajarea sezonului expozițional din toamnă.
Sălile special utilate după normele muzeale internaționale vor găzdui în sezonul de primăvară-vară, între 12 mai și 7 august, de joi până duminică, 5 expoziții. „Line-up-ul” este spectaculos: nume mari ale artei românești și internaționale.
Una dintre cele mai așteptate expoziții este „Picasso, Dali & Falla – Pălăria cu trei colțuri”, care va expune arta grafica a celor mai importanți artiști spanioli ai secolului trecut: Pablo Picasso și Salvador Dali. Deși vorbim despre unii dintre cei mai cunoscuți artiști ai tuturor timpurilor, nu multă lume știe că cei doi au creat și artă grafică impresionantă și, mai ales, că au avut și o temă comună.
Expoziția va fi dedicată baletului „Pălăria cu trei colțuri” de Manuel de Falla, pentru care Picasso și Dali au fost comisionați să creeze decorurile și costumele, iar Picasso a realizat chiar și machiajul dansatorilor. Premiera spectacolului a avut loc în 1919 în Londra, în 1920 în Paris și ulterior în Madrid, decorul pentru acestea fiind pictat de Picasso. Treizeci de ani mai târziu, Dali a semnat scenografia aceluiași spectacol în Statele Unite, cu un succes răsunător. Un secol mai târziu, în 2022, spectacolul se mută în centrul istoric al Bucureștiului, într-o viziune nouă, aparținând curatorului expoziției de la Art Safari, Óscar Carrascosa.
Pavilionul Muzeal îi este dedicat lui Theodor Aman, marele maestru al picturii românești, întemeietor al Școlii de Belle-Arte de la noi. Aman a reușit să arate într-un mod extrem de amănunțit stilul de viață al elitei sociale și culturale românești prin scenele de gen cu instantanee din lumea contemporană. Expoziția curatoriată de Elena Olariu dorește să readucă în atenția publicului tânăr grandioasa personalitate a celui care a contribuit decisiv la modernizarea și occidentalizarea artei românești, dar și a societății autohtone în ansamblul ei.
În superba casă Aman, construită de artist în București, se organizau petreceri și serate muzicale, unde adeseori cânta şi artistul la violoncel, alături de fiica sa vitregă, Zoe, care cânta la pian, dar era şi o minunată soprană.
La serate participa şi principesa Elisabeta, viitoarea regină a României, fapt semnalat în presa vremii, reşedinţa domnească (care devine Palatul Regal, din anul 1881) aflându-se în apropierea casei Aman. În această rafinată reședință, deținută de artist, erau adeseori invitați și marii sculptori și pictori ai perioadei – Karl Storck, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Ștefan Luchian, Ion Georgescu, prieteni sau studenți ai maestrului Aman.
Peste 100 de lucrări (pictură și artă grafică) împrumutate de la muzee din întreaga țară vă așteaptă! Expoziția Aman, precum și întreaga activitate a Pavilionului Muzeal sunt realizate în parteneriat cu Muzeul Municipiului București.
În Pavilionul Aniversar vom avea șansa de a admira o expoziție de fotografie semnată de Barbara Klemm, care marchează 30 de ani de parteneriat germano-român în Europa. Expoziția este organizată în colaborare cu Institut für Auslandsbeziehungen, ICR, Ambasada Republicii Federale Germania la București și Institutul Goethe. Deutsche Bank proudly supports Art Safari ed. 9. Este o expoziție de neratat, mai ales în acest context, care prezintă fotografii realizate de distinsa fotografă în Germania de Vest și de Est înainte de unificare, dar și fotografii realizate în aceeași perioadă în România.
Barbara Klemm combină fotografia documentară cu cea de artă într-un mod rar întalnit în fotografia de presă germană. Deși majoritatea acestor fotografii au fost comandate pentru ziarul Frankfurter Allgemeine Zeitung, ele reprezintă mai mult decât o acoperire a evenimentelor zilei. Surprind momente unice și adesea tensionate, precum viața de zi cu zi, demonstrații, proteste și imigranți, evenimente culturale și spații urbane, în viziunea curatorială a lui Matthias Flügge.
În Pavilionul Contemporan, al cărui curator este Alexandru Rădvan, ne bucurăm de arta tânără, de lucrările artistei Irina Dragomir. O artistă-fenomen, în plină ascensiune, care s-a remarcat încă de la absolvirea Universității de Artă din București prin arta numită „figurative pop”.
În anii trecuți, lucrările Irinei Dragomir au fost incluse în expoziții de grup și au fost printre preferatele publicului Art Safari, primind mii de share-uri pe rețelele de socializare, astfel că am hotărât să îi dedicăm prima expoziție personală. Expoziția de la Art Safari 2022 se va numi „Roșu, galben și albastru”, iar lucrările sale sunt utilizate pentru a crea identitatea vizuală a evenimentului în acest an.
Nu în ultimul rând, pașii ne poartă către Pavilionul Invitat, care va găzdui o expoziție fabuloasă dedicată lui Marcel Iancu, un artist fenomen al secolului XX: „Marcel Iancu. Reconstruind artele România – Israel”.
Marcel Iancu a fost unul dintre personajele care au orientat și definit arta de avangardă din România și din Israel, aducând-o în aceeași linie cu cea occidentală, în mediul căreia s-a format. Pentru a-i onora și continua moștenirea artistică de mare importanță pentru istoria artelor, în anul 1983, cu un an înainte de moartea sa, a fost inaugurat Muzeul Janco-Dada, la Ein Hod, în Israel. Curatorul expoziției găzduită de Art Safari în 2022 este Raya Zommer-Tal, iar parteneri sunt Janco Dada Museum, Ein Hod, Israel, Ambasada Israelului în România.
– Arta grafică a celor mai importanți artiști spanioli – Picasso și Dalí – este prezentă la această ediție a Art Safari într-o expoziție dedicată baletului „Pălăria cu trei colțuri” de Manuel de Falla. A fost greu, a fost ușor să organizați acest duel al marilor maeștri la București?
Ioana Ciocan: Într-adevăr, în premieră națională, Art Safari oferă anul acesta o incursiune în lumea artistică spaniolă, printr-o expoziție de artă grafică semnată de Pablo Picasso și Salvador Dali. Unii dintre cei mai cunoscuți artiști ai tuturor timpurilor au avut o temă comună: ilustrarea scenografică a baletului „Pălăria cu trei colțuri” și noi abia așteptăm să vedem „duelul” dintre cei doi. Cine a câștigat? Cel mai probabil arta!
În ceea ce privește organizarea, împrumutul expozițiilor internaționale durează 3-4 ani și este extrem de anevoios. Procesul complicat este unul necesar, pentru că siguranța operelor este cea care trebuie să primeze. Detalii cruciale care țin de transport, condiții specifice de expunere, dar și de asigurări și, bineînțeles, panotare trebuie discutate în cele mai mici amănunte. Ne-am bucurat de parteneriatul Ambasadei Spaniei și a Institulului Cervantes pentru realizarea acestei expoziții.
– Cum a evoluat componenta de marketing și comunicare, pentru că în mod evident ați fost nevoiți să schimbați strategia în fiecare an în funcție de oferta expozițională tot mai diversificată și ingenioasă?
Ioana Ciocan: Anul acesta vrem să îi poftim pe vizitatorii noștri mai mult în culise, pentru că pe lângă arta spectaculoasă pe care o expunem, mai este un spectacol nevăzut, toată mașinăria extraordinară din spatele Art Safari: de la modul în care este amenajat spațiul, modul în care sunt transportate lucrările (cu pază specială, fiind vorba de multe ori de tezaur), modul în care sunt depozitate și apoi expuse lucrările de artă. Avem foarte multe lucruri de spus și mai ales de arătat. Content marketing la cel mai înalt nivel, așa că toate aceste detalii fabuloase vor face deliciul publicului. Desigur, anul acesta ne adresăm într-o mai mare măsură și publicului din țară, extindem comunicarea la nivel național, demers în care suntem ajutați și de partenerul nostru media Europa FM. Deși în fiecare an am avut această componentă națională, dar și internațională, în comunicarea noastră, anul acesta focusul este și mai mare în această zonă, atât prin acțiuni de marketing digital, cât și prin acțiuni de comunicare și PR. Un rol foarte important în comunicare îl joacă și parteneriatele noastre strategice cu Metrorex și Compania Aeroporturi, cu ajutorul cărora aducem arta mai aproape de oameni. Muzeul de la metrou, dar și cel din aeroportul Henri Coandă sunt vizitate zilnic, contribuind la creșterea notorietății Art Safari și la educarea publicului, atragerea lui de partea artei. Și bineînțeles, experiența de vizitare pe care o oferim este și ea o parte foarte importantă din campania de marketing Art Safari.
– Turul de noapte s-a configurat așa cum l-ați gândit voi sau au contat mai mult preferințele publicului?
Ioana Ciocan: Night Tours au evoluat ca o combinație între ideile noastre, conceptul pe care l-am creionat inițial, și feedback-ul primit în ultimii ani de la publicul nostru pentru că da, ne place foarte mult să comunicăm cu vizitatorii și încercăm, pe cât posibil, să ținem cont de fiecare sugestie, dorință sau cerință. Până la urmă tururile de noapte oferă mai mult decât acces la expoziție, oferă o experiență foarte plăcută pentru vizitatorii care vor să își petreacă timpul în oraș, în compania selectă a artei, pe ritmuri de muzică live sau la un cocktail party.
– Ați avut și de această dată parteneri de prestigiu. Cum decurge, de pildă, colaborarea cu MMB, care s-a alăturat acestui mare eveniment cultural, aducându-l în atenția vizitatorilor pe Theodor Aman?
Ioana Ciocan: Parteneriatul cu MMB este extrem de valoros pentru noi și mai ales pentru public, pentru că datorită acestui parteneriat, două expoziții istorice au fost produse: în 2021 „Seducție și triumf în artă” și în 2022 „Theodor Aman. Primul artist român modern”, ambele curatoriate de dr. Elena Olariu, director adjunct Artă, Restaurare, Conservare.
Mulțumirile noastre se duc către Adrian Majuru, manager al MMB, datorită căruia peste o sută de mii de oameni vor vizita expozițiile din Palatul Dacia-România. Putem ține porțile deschise ale evenimentului Art Safari mai mult timp pentru cei care iubesc arta, grație acestui parteneriat. Tot în baza parteneriatului cu Muzeul Municipiului București vizitatorii îl vor descoperi în toată splendoarea, anul acesta, la Art Safari, pe Theodor Aman, primul artist român modern. Această colaborare mă bucură foarte mult și chiar încurajez parteneriatele cu cât mai multe muzee, pentru că arta ar trebui să circule, să bucure cât mai mulți oameni.
De 9 ani, Art Safari aduce arta românească de prestigiu, dar și arta internațională, mai aproape de iubitorii de frumos din România. Acest lucru este posibil datorită parteneriatelor dintre Art Safari și autoritățile și entitățile locale, dar și parteneriatelor noastre cu autorități și instituții de pe toate continentele, mai ales prin ambasadele prezente în România, dar și parteneriatelor cu instituții de artă și cultură de renume global.
– Care sunt surprizele pregătite pentru copii?
Ioana Ciocan: Art Safari Kids este o componentă importantă a Pavilionului de Artă București, din dorința noastră de a-i apropia pe copii de artă. În fiecare an îi plimbăm pe copii prin expoziție, pe un traseu adaptat vârstei lor. Le explicăm într-un limbaj adaptat operele, la arătăm artă adevărată, îi convingem astfel că arta este distractivă. Atelierele de creație, care le stimulează imaginația și creativitatea, și tururile ghidate cu artă pe înțelesul lor vor fi și anul acesta o alternativă extraordinară la tabletă. Anul acesta Art Safari Kids va avea un spațiu dedicat la etajul doi, special creat pentru ei de arhitectul Ioana Corbu.
– Ce mai urmează în acest an, primul în care nu este doar o singură ediție a Art Safari?
Ioana Ciocan: În ediția de toamnă vom avea o expoziție de răsunet și foarte valoroasă organizată în colaborare cu Victoria and Albert Museum din Londra. Vizitatorii vor avea șansa să vadă peste 90 de creații ale lui John Constable, marele pictor englez care a revoluționat arta peisagistică și ale altor maești ai artei internaționale precum Turner sau Durer, și o expoziție a unuia dintre maeștrii artei românești, Ștefan Popescu, curatoriată de Elena Olariu. Celelalte surprize vor fi dezvăluite pe parcurs, așa că rămâneți cu ochii pe noi.
Interviu realizat de Simona Popescu