Microexpoziții lunare la Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici

Din 6 ianuarie 2021 

Microexpoziții lunare la Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici:

Stilul Biedermeier (secolul XIX-XX)

Începând cu data de 6 ianuarie 2021 debutează la Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici, din componența Muzeului Municipiului București, un proiect expozițional care se va desfășura pe parcursul întregului an 2021, scopul fiind acela de a aduce în atenția publicului obiecte deosebite din patrimoniu și prezentarea lor, inclusiv prin oferirea unor detalii de context. Aceste microexpoziții se vor desfășura de-a lungul unei luni calendaristice și continuă, într-o cheie distinctă, proiectul „Obiectul lunii la Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici”, derulat în anul 2020. În fiecare lună va fi realizată în interiorul muzeului câte o expoziție dinamică, cu caracter documentar. Se va pune accent pe artefactele care fac parte deja din expunerea de bază și nu pot fi mutate într-un alt context expozițional, dar și pe elementele arhitecturale prin natura lor imobilă.

Luna ianuarie este dedicată stilului Biedermeier (secolul XIX-XX) în care sunt lucrate obiectele expuse în dormitorul Vilei Minovici, respectiv două noptiere, scaunele și fotoliile, dar și scrinul, secretair-ul.

Mobilierul necesar activității de zi cu zi a îndeplinit încă de la început cerințele privind rolul său practic și estetic, specific stilului sau perioadei din care provine. Stilul Biedermeier a apărut ca un răspuns între neoclasicism și romantism, fiind promovat de burghezia din țări precum Germania, Austria, Țările Scandinave sau nordul Italiei, între anii 1825 și 1835. Denumirea stilului se consideră că  ar veni de la o caricatură numită Papa Bidermeier – un simbol comic al confortului claselor sociale de mijloc. Mobilierul acestui stil se caracterizează prin piese grele, cum sunt dulapurile, cu suprafețe largi și netede, fără ornamente, secretair-ul cu obișnuitul său panou pentru scris, sau micile vitrine din sticlă ce lasă să fie admirate porțelanuri rafinate. Scaunele sunt tapițate cu material în dungi sau înflorat, au picioarele din față curbate, iar cele din spate drepte, cu spătarul înalt, sculptat sau în formă de liră. Birourile cu forme dreptunghiulare sunt prevăzute cu sertare și casete, au capiteluri sculptate sau aurite. Se poate observa trecerea de la fastul imperial la confortul căminului. Mobila este trainică și comodă, lucrată din lemn de esențe variate, culorile variază cu nuanțe ce bat în maron, deși popular rămâne tot negrul sau roșul.

Un  birou din lemn de tip secretaire este piesa de mobilier cea mai spectaculoasă expusă azi în dormitorul Vilei cu clopoței și își are originea în Franța. Se definește prin comoditate și utilitate. Pe suprafața plană se puteau așeza diferite  lucruri,  iar  prin  deschiderea  sertarelor  se  putea  ajunge  ușor  la  conținutul  depozitat.  Această  utilitate  a  fost  păstrată  până  astăzi,  pe secretaire fiind expuse două fotografii de epocă reprezentând imagini ale părinților fondatorului muzeului: Ștefan și Sofia Minovici.

Secretair-ul are formă paralelipipedică și este alcătuit din patru sertare cu deschidere frontală cu serrurerie în cartușe ovale, cu decor vegetal stilizat. Are o structură din lemn de brad acoperit cu furnir „rădăcină de nuc”. Sertarele sunt construite în același mod, o structură din brad îmbinată prin aceeași tehnică, „coada de rândunică”, iar spatele sertarului este realizat din același tip de lemn – de brad. În procesul de realizare s-au folosit  tehnici  de  tâmplărie  specifice,  cum  ar  fi:  debitare,  în  acest  caz  industrială,  rindeluire,  profilare,  șlefuire,  găurire,  strunjire, furniruire, băițuire, lustruire în tehnica lustrului francez. Specific stilului Biedermeier, furnirul de pe sertare este dispus în așa fel încât desenul fibrei să se continue. Apar elemente de feronerie vizibile, cum ar fi mânere sau șilduri, iar fiecare sertar are montată câte o încuietoare. Sertarul superior este rabatabil devenind masă de scris. În interior sunt dispuse patru sertare pentru corespondență, de mici dimensiuni, din lemn de paltin furniruit cu lemn de nuc. În aceste sertare interioare erau păstrate documente importante sau valori de mici dimensiuni. Tot în acest sertar se află un panou îngust din lemn furniruit, având formă dreptunghiulară, ce are ca decor desenat şi ulterior lăcuit, un leu înconjurat de motive vegetale stilizate – palmete. Alte elemente reprezentative pentru sertarul superior sunt opt baluştri de dimensiuni mici, ornamentali, confecţionaţi din lemn de tei băițuit. Celelalte trei sertare de mari dimensiuni își păstrează utilitatea.

În aceeași manieră sunt realizate și cele două noptiere realizate din lemn de nuc, doar blatul având dispus furnir din lemn de nuc, imitând modelul „parchetului”. Ambele piese au prevăzute câte un sertar dreptunghiular, cu deschidere orizontală dar, de această dată, furnirul utilizat este din lemn de păr. Stâlpii de susținere frontală sunt sculptați pe trei fețe,  iar cei din spate, pe două fețe. Celelalte piese din garnitură, respectiv cele două scaune și cele două fotolii, păstrează și ele liniile stilului Biedermeier. Toate cele patru piese au picioarele din spate drepte, iar cele din față galbate și decorate cu frunze de acant. Spătarul este decorat prin ajurare, având forme sferice, ovale, sau scoică, sculptate în lemn masiv. Șezutul scaunelor este tapițat cu material textil: mătase grena.

Perioada stilului Biedermeier a luat sfârșit odată cu revoluțiile politice dintre anii 1845-1848, fiind urmată de perioada victoriană. Stilul Biedermeier fascinează și acum, la aproape două secole de la apariție, și a reprezentat un stil de viață care s-a reflectat în garnituri de mobilier, în arhitectură, pictură, literatură, chiar și în modă. Publicul este invitat să viziteze Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici (Str. Dr. Nicolae Minovici, nr. 1) de miercuri până duminică, între orele 10.00 – 18.00 (17.30 ultima intrare).

 

Sari la conținut