Exponatul Lunii

Milița Petrașcu – Portretul lui Constantin Brâncuși

Milița Petrașcu (1892-1976) a fost o artistă plastică, sculptoriță și portretistă româncă, participantă la mișcarea artistică de avangardă românească din perioada interbelică, mai ales la gruparea mai moderată din jurul revistei Contimporanul, maestră în arta portretului, considerată cea mai înzestrată femeie-sculptor a României în secolul al XX-lea.

În 1910 pleacă la München, unde lucrează în Academia de pictură sub îndrumarea maeștrilor avangardei, Wassily Kandinsky și Alexei von Jawlensky și ia contact cu echipa de creație a revistei germane „Jugend”. Din Germania pleacă la Paris, unde lucrează în atelierele lui Henri Matisse și Antoine Bourdelle. Face cunoștință cu Constantin Brâncuși, care îi devine ghid în lumea sculpturii moderne și în al cărui atelier din Paris a început să lucreze în 1919. Amprenta personalității artistice a Miliței Petrașcu poartă urme ușor sesizabile ale măestriei lui Brâncuși, reprezentând pentru ea un câmp magnetic în care a gravitat toată viața.

Sculptura Miliței Petrașcu reprezintă, în primul rând, un act de rezistență în fața distrucției imaginii. Demersul său păstrează ambițiile instantaneului și rigorile compoziției clasice, întâlnite deopotrivă în arta începutului de secol. Acest lucru o va ajuta, în lunga perioadă în care lucrează cu Brâncuși, să se apere de tentația imitării marelui maestru și să nu încerce gestul simplu al abstracției. Milița Petrașcu dovedește inteligența formației și măsura dictată de temperamentul său, preluând din lecția lui Brâncuși abia sesizabilele deviații formale, care dau prospețime lucrărilor sale.

În portretele din anii de maturitate, unde particularizarea fizionomică, caracteriologică și conținutul emoțional devin prioritare, Milița Petrașcu a testat neobosită multiplele posibilități ale unui gen artistic deosebit de dificil. Portretele reprezintă un capitol vast în opera Miliței Petrașcu, mai ales după epuizarea fazei avangardiste în jurul anului 1930. Printre aceste portrete, se numără și cel al lui Brâncuși pe care îl prezentăm aici, o lucrare realizată în gips, un omagiu adus de artistă marelui maestru, ce se află în Colecția de sculptură a Pinacotecii București.