Exponatul Lunii

Garnitură de salon Stil Biedermeier
Atelier European, secolul XIX

Biedermeier este o epocă scurtă și clar evidențiată, încadrată între anii 1815 și 1848. Acest termen a devenit, în spațiul de vorbire germană, întruchiparea unui stil de locuit, mai întâi pentru forme, mobilă și, în cele din urmă, spirit al unei epoci întregi.
Considerat în totalitate un stil tipic burghez, se deosebește de alte stiluluri, ca de exemplu Empire, printr-o formă simplă, neoclasică și practică. Pornind de la piese de mobilier și interioare, influența s-a extins și asupra stilului de viață burghez, ceea ce a adus la apariția unei mode, a unei picturi, literaturi, a unei muzici și chiar a unei arhitecturi Biedermeier. Toate impregnate de caracteristicile stilului: simplitate, modestie, civitate, confort, comoditate și funcționalitate.
Calitatea definitorie a mobilei de stil Biedermeier nu se află atât în structură, mai mult sau mai puțin arhitectonică, ci în imaginea oferită de furnir cu componentele lui: culoare, desen, luciu. Compoziții deosebit de frumoase încearcă o combinare cât mai reușită între structura suprafeței și imaginea oferită de furnir. Furnirul reprezintă compoziții simetrice la axă, de multe ori continuate peste fețele de sertar și coloane. Această continuitate a furnirului oferă mobilei o unitate perfectă.
Mobila Biedermeier este o adaptare a stilului francez, Empire, care era în vogă la începutul sec. XIX în Europa și ale cărui origini se bazau pe influențele Greciei antice ei și Romei.
La începutul perioadei, între anii 1815-1830, piesele tindeau spre o formă mai arhitecturală. În anii următori ai perioadei Biedermeier, 1830-1848, piesele au devenit mai curbate. Pentru design mai complex s-au folosit intarsii contrastante de diferite esențe.
Lemnul folosit în fiecare piesă Biedermeier ajută la determinarea originii sale. Centrele principale de producție erau la Viena, Berlin, Northern, sudul Germaniei și Scandinavia. Obiectul pe care vi-l prezentăm este o garnitură de salon, stil Biedermeier compusă din masă din lemn de trandafir, de formă circulară, sprijinită pe patru picioare masive, ușor curbate, cu sabot și picior central în formă de balustru și patru scaune cu tapițerie de culoare roșie, picioare ușor curbate, spătar cu montanți arcuiți, traversă centrală și decor intarsiat. A fost atribuită familiei Rosetti.