Expoziția tematică „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic”, la Palatul Suțu

Din 23 februarie 2024

EXPOZIȚIE TEMATICĂ LA PALATUL SUȚU

„Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic”

2024 este un an comemorativ pentru biografia sculptorului Cornel Medrea, împlinindu-se 60 de ani de la trecerea sa în neființă. Cu această ocazie, Muzeul Municipiului București continuă tradiția expozițiilor organizate de Secția de Artă, inserate în cadrul expoziției anuale a Pinacotecii București. „Între România și Franța. Un parcurs plastic remarcabil”. Colecția de artă Cornel Medrea propune prin expoziția semnal „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic” o revizitare a creației sculptorului Cornel Medrea, interogând influențele franceze care își pun amprenta în imaginarul său artistic.

Sculptorul Cornel Medrea (1888-1964) a fost un student eminent al Academiei Regale Maghiare de Arte Decorative din Budapesta, loc care îi va cultiva simțul monumentalului. Stabilit la București, prin împărțirea timpului și a spațiului de atelier cu Dimitrie Paciurea, va deprinde un simț al emoției.

Astfel, Cornel Medrea se distinge prin calitatea sa remarcabilă de portretist, în special prin modul în care reușește să exprime personalitatea contemporanilor săi: Barbu Ștefănescu Delavrancea, George Coșbuc, Gheorghe Petrașcu, Lucia Sturdza-Bulandra, Corneliu Baba, Margareta Pâslaru, ș.a. Opera sa complexă este înscrisă uneori în registrul eroic, cum putem observa în impresionantul basorelief „Dragoș-Vodă și Zimbrul ”, premiat la Expoziția Internațională de la Paris (1937), alteori registrul liric predomină, prin reprezentările de nuduri femine: „Nud”, „Maternitate” (1929). Viziunea sa artistică denotă imensa sa capacitate de a surprinde atribute eterne ale caracterului uman.

Expoziția „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic” se axează pe creațiile sculpturale și sursele vizuale fotografice care apar în urma studierii maeștrilor francezi. Cornel Medrea a fost influențat puternic de sculptura pe care a admirat-o în marile grădini și muzee pariziene, dar și în atelierele de sculptori pe care le-a vizitat, fie că este vorba despre Auguste Rodin, Antoine Bourdelle, Aristide Maillol, Charles Despiau sau despre autohtonul Constantin Brâncuși.
A fost influențat în aceeași măsură și de perioada petrecută la Paris, la finele anilor 1920, în momente repetate, în inima hexagonului, alături de alte personalități artistice române: Elena Serova Medrea, Oleg Medrea, Camil Ressu, Constantin Baraschi, Tudor Arghezi, Dimitrie Cuclin, Alfred Alessandrescu, Mioara și Ion Minulescu.

Din anul 1933, Medrea dobândește funcția de profesor la catedra de sculptură și modelaj a Academiei de Belle-Arte de la București, iar prin acest rol reușește să educe generațiile următoare de sculptori și sculptorițe în acest spirit al artei europene. Prin această calitate de maestru urmărește modelarea gustului și sensibilității pentru frumos, cât și transmiterea cunoștintelor sale dobândite prin prisma călătoriilor frecvente la Paris.

Exemple de sculpturi reprezentative, lucrări de grafică, fotografii de epocă vor fi integrate în cadrul expunerii, toate acestea conducând firul narativ al expoziției „Cornel Medrea. Sculptură și voluptate în Parisul interbelic”, reamintesc și omagiază rolul important, pe care îl are acest ilustru artist în arta românească, dar și în istoria bucureșteană. De asemenea, arată disponibilitatea deschiderii colecției Cornel Medrea către marele public.

Drd. Felicia Raetzky – curator