București, Capitala mondială a muzicii culte

Interviu cu Mihai Constantinescu, directorul Festivalului Internațional George Enescu

București, Capitala mondială a muzicii culte

Sunteți, de mulți ani, directorul executiv al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu. Din toată experiența dumneavoastră de până acum, care a fost momentul pe care l-ați creat și care v-a plăcut cel mai mult?

Mihai Constantinescu: Fiecare ediție a Concursului și Festivalului Internațional George Enescu poate fi un studiu de caz în sine, cu provocări inerente, dar și cu strălucitoare bucurii și, peste toate, cu satisfacția de a onora valoroasa moștenire enesciană.

Într-un top personal al momentelor majore care au marcat edițiile post-decembriste ale Festivalului s-ar înscrie: revenirea Lordului Yehudi Menuhin la București, în 1995, la pupitrul Royal Philharmonic Orchestra, avându-l ca solist pe Liviu Prunaru; sosirea pentru prima dată în România, tot în anul 1995, a Israel Philharmonic Orchestra, dirijată de Sir Zubin Mehta; concertele susținute în premieră absolută în România, în anul 1998, de Chicago Symphony Orchestra, dirijată de Daniel Barenboim și avându-l ca solist pe Radu Lupu; prezența în premieră în România și pe scena Festivalului, în anul 2001, a Filarmonicii și Operei din Viena, dirijate de Seiji Ozawa; venirea pentru prima dată în România, în anul 2007, a orchestrei Concertgebouw Amsterdam, dirijată de Maris Jansons; prezența în premieră în România și pe scena Festivalului, în anul 2015, a Filarmonicii din Berlin, dirijată de Sir Simon Rattle.

Cum ați gândit dezvoltarea Festivalului George Enescu – fără îndoială cel mai puternic brand cultural al României – pentru această a XXIV-a ediție care se va desfășura sub genericul „Lumea în armonie”?

M.C.: Într-o vreme marcată de dihotomii, Festivalul propune o pauză de meditație și inspirație pe teritoriul muzicii clasice și al sălilor de concerte, acolo unde oameni din toate colțurile lumii, indiferent de origine, statut social, opinie, credință, culoare sau gen colaborează pentru a produce momente de mare intensitate și frumusețe. Muzica este exemplul perfect despre ce înseamnă să lucrezi împreună în direcția unui obiectiv comun. Este și un exemplu despre cum disonanțele se pot include și armoniza într-un text muzical comun, în armonie. „Menirea sfântă a muzicii este să unească sufletele” – spunea George Enescu, iar timpurile de astăzi sunt cele mai potrivite să revizităm vorbele lui în Festivalul care îi poartă numele.

Pentru ediția din 2019, Festivalul și-a propus să se apropie mai mult de oraș, să intensifice interconexiunile dintre eveniment și public, care să se poată bucura, chiar și în afara sălilor de concerte, valorificând faptul că Bucureștiul devine, pentru aproape o lună, punctul zenital al muzicii culte mondiale. În acest sens, partenerii Festivalului și numeroasele programe asociate din acest an multiplică evenimentele Festivalului și îi amplifică impactul la nivelul unui public mult mai divers. Avem muzee și galerii care pregătesc expoziții dedicate, audiții și concerte, orchestre și coruri de tineri muzicieni care îmbracă Bucureștiul în muzică, în parcuri, malluri și clădiri de birouri, un concurs național de artă plastică – Imaginile lui Enescu, o aplicație mobilă care îi ghidează pe cei interesați să descopere cum se pot bucura de EnescuExperience – de la concerte, tururi ghidate sau chiar surprize gourmet dedicate, pregătite cu prilejul Festivalului de restaurante care s-au implicat în proiect.

Nu în ultimul rând, aș menționa cele 10 orașe din țară care s-au asociat festivalului și organizează evenimente locale, precum și componenta internațională în cadrul căreia șapte orașe din cinci țări (Florența – Italia, Berlin și Dresa – Germania, Liège – Belgia, Toronto și Vaughan – Canada și Chișinău – Moldova) organizează evenimente asociate în paralel cu Festivalul de la București.

Anul acesta, Muzeul Municipiului București este onorat de parteneriatul instituțional cu Festivalul George Enescu, el concretizându-se chiar în organizarea și deschiderea unei expoziții inedite, speciale, la Palatul Suțu, o expoziție dedicată în întregime muzicii. Cum vi s-a părut ideea, care vor fi principalele beneficii ale acestei colaborări pentru public?

M.C.: Proiectul asociat ediției 2019 a Festivalului Enescu pregătit de Muzeul Municipiului București propune o inedită perspectivă asupra muzicii, explorând modurile în care românii au încercat să producă, apoi să capteze și să redea muzica în trei secole. Este, totodată, o pledoarie subtilă pentru modul în care muzica este constant inclusă în viețile noastre, indiferent de epocă. Cred că este o avanpremieră fericită pentru Festival și o introducere originală a temei muzicii pentru public, integrând și o componentă educațională valoroasă.

Pentru acest proiect muzeal asociat Festivalului am avut în Muzeul Municipiului București un partener deschis și receptiv și sperăm ca această inițiativă să fie începutul unei construcții comune pe termen lung de care să beneficieze, în primul rând, publicul.

Festivalul George Enescu a crescut an de an, s-a creat o relație simbiotică între Festival și Oraș, între marii artiști cunoscuți la nivel mondial și bucureșteni, între admiratorii din străinătate care vin de departe să asculte concerte deosebite în Capitala României și iubitorii de muzică autohtoni. Care sunt principalele surprize ale ediției din 2019?

M.C.: Festivalul George Enescu aduce la București, odată la doi ani, vârfurile mondiale ale muzicii și onorează, astfel, unul dintre cei mai interesanți și actuali compozitori moderni ai lumii, românul George Enescu. Și ediția de anul acesta este una bogată, cu artiști de top, repertoriu variat și multe premiere. În festival vor fi interpretate 32 de lucrări de George Enescu.

Printre artiștii din galeria de vedete internaționale se numără actrița de Oscar – Marion Cotillard, care o aduce pe legendara Jeanne d’Arc pe scena Ateneului Român, în opera omonimă, sub bagheta dirijorului Alexandre Bloch. I se alătură nume precum Mitsuko Uchida, Rene Jacobs, Kirill Petrenko, Diana Damrau, Joyce DiDonato, Rolando Villazón și Julia Fischer.

În seriile Muzica Secolului XXI și Forumul Internațional al Compozitorilor participă mari compozitori contemporani, de la Michael Nyman, la Usuk Chin, compozitorul polonez Krzysztof Penderecki, pianista și compozitoarea de origine rusă stabilită în America, Lera Auerbach.

Vom avea 14 opere în concert, din care 10 în primă audiție în România. Trei dintre ele vor fi prezentate la Sala Mare a Palatului: Die Frau Ohne Schatten, de Richard Strauss, în interpretarea Orchestrei Radio Berlin, cu o componentă video purtând semnătura regizoarei și artistei video Carmen Lidia Vidu, Moses and Aaron, de Schoenberg, în interpretarea Filarmonicii George Enescu și Peter Grimes, de Britten, cu Orchestra Națională Radio.

Cele mai mari orchestre ale lumii revin la ediția 2019 a Festivalului: London Symphony Orchestra, alături de celebrul pianist Denis Matsuev, Orchestra Națională a Franței – cu legendarul Evgeny Kissin la pian, State Academic Symphony Orchestra of Russia, Staatskapelle Dresden – alături de exploziva Yuja Wang și de soprana Kristine Opolais, Oslo Philharmonic Orchestra cu Vasily Petrenko la pupitru, Sankt Petersburgh Symphony Orchestra cu Nelson Freire la pian, precum și prestigioasa Royal Concertgebouw Amsterdam, care va încheia festivalul într-o serie de concerte deja consacrată. Ansambluri importante, precum Mahler Chamber Orchestra, Camerata Salzburg, Europa Galante, Orchestra of the Age of Enlightement, Vienna Radio Orchestra – cu Elisabeth Leonsakaja la pian și Academia Bizantia vor urca pe scena Festivalului Enescu 2019.

Știm că pentru organizarea și succesul unui eveniment mamut se depune un efort enorm. Dar, de fiecare dată după ce ați tras linia de final, la momentul bilanțului, care este reușita culturală comună tuturor edițiilor, pe care doriți să o multiplicați an după an?

M.C.: Festivalul Enescu transformă Bucureștiul în capitala mondială a muzicii culte pentru o lună. Nu o spunem noi, o spun în primul rând artiștii și invitații și o susțin date factuale impresionante: 23 de zile de spectacole, 84 de concerte și recitaluri numai în sălile de concert din București, peste 2.500 de artiști din cele mai diverse colțuri ale lumii, 50 de naționalități lucrând împreună.

În acest an, avem premiere pe toate palierele. Avem 34 de noi artiști și orchestre de mare calibru, care se alătură marilor nume consacrate ale Festivalului. Propunem noi formule de repertoriu – cum ar fi opera în concert sau Mozart Week in residence. Am organizat o secțiune dedicată lui George Enescu și contemporanilor săi pentru a asculta această muzică în contextul în care a fost creată. Am consolidat secțiunea de muzică contemporană, astfel încât publicul să poată interacționa cu extraordinari compozitori care sunt activi și disponibili.

În 2019, Festivalul Enescu își așteaptă publicul la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio, Sala Mică a Palatului la concerte și recitaluri grupate în jurul a șase mari secțiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul nopții”, „Recitaluri și concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” și „Forumul Internațional al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte și evenimente în Piața Festivalului, conferințe, lansări de discuri și de carte, spectacole extraordinare.

Proiectele asociate Festivalului sunt gândite, și ele, ca o deschidere către un public mai divers. Ideal ar fi ca Festivalul să se simtă ca o bucurie pentru orice locuitor al orașului. Mai avem până acolo, dar aceasta este direcția în care construim, pentru a menține vie, peste timp și peste generații, opera genialului Enescu.

Interviu realizat de Simona Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *