Romantic și romantism. Diferiți d(o)ar împreună

VA URMA DIN 20 OCTOMBRIE 2021

Expoziție la Palatul Suțu

Romantic și romantism. Diferiți d(o)ar împreună

„Romantic este acela căruia din însușirile idealistului îi lipsește numai una: un scop vrednic și sigur”. N. Iorga.

Indiferent de mijloacele prin care personajul romantismului este descris, fie că este îndrăgostitul lui Goethe, tânărul Werther și iubirea lui pentru Lotte din „Suferințele tânărului Werther” , fie că este lunga poveste de iubire dintre Fusun și Kemal din “Muzeul inocenței” al lui Pamuk, sau „Charlotte la Weimar” a lui Thomas Mann, acesta este portretizat printr-o analiză individualizată și minuțioasă.

Caracterului romanticului îi urmează trăsături contrastante, antitetice, complexe: pasiune versus rațiune, grandios versus decadent, subiectiv prin sentiment și fantezie, eroi și monștri, având o singură miză, și aceea este salvarea iubirii. Platon a fost cel care a legat iubirea de frumusețe. Iremediabil.

Iubirea este o atitudine romantică, denumește nenumărate fenomene, un cuvânt deloc echivoc, prin care se poate distinge o faună emoțională din cea mai variată. Fie că este o iubire pentru știință, pentru femeie sau pentru alte pasiuni și preocupări, ea ajunge la un ordin practic, la o exprimare, la o serie de acțiuni la care ne supunem existența obișnuită. Romantic si romantism transformă in realitate povestea-lumea trecutului, oferă o altă perspectivă asupra iubirii în raport cu timpul.

Romantic si romantism. Diferiți doar/ dar împreună este un instrumentar a două caractere diferite, văzute prin prisma iubirilor lor și descrise prin caracteristicile obiectelor expuse, care ne permit să intuim povestea, identitatea personajelor și atmosfera romantică dintre acestea.

Expoziția evidențiază o parte, departe de lume, a unui cuplu, un El și o Ea, și a romantismului lor, asupra armoniei, a intimității spațiului comun, mariajului dintre activ și pasiv, dintre feminin și masculin, boem si autoritar… Putem spune că rezultă un spațiu în oglindă cu o zonă de mijloc ce devine comună si polarizantă.

Este o reprezentare a diferențelor între ceea ce este în afara ușilor căminului și în spatele acestora, este spațiul în care se găsesc obiecte ce s-au colecționat, obiecte-dovezi de iubire, este coexistența unui magistrat cu o artistă, a două caractere diferite prin prisma preocupărilor ce le caracterizează personalitatea.

Este întâlnirea a două identități diferite, dar care-și găsesc o scenă comună – un mic univers, în care „diferitul”, respectiv contrastul, le aduce împreună. Prin joc, prin dimineți, prin vise împărtășite, prin așteptări, dorințe și melancolii. Toate acestea sunt relevate de colțul Ei ludic de atelier și budoar, de spațiul Lui premergător începerii autoritarei sale funcții și spațiul lor de regăsire și întâlnire, nevăzut, știut doar de ei…

Prin urmare, acel colț ferit de ochii lumii este demersul unor alăturări de obiecte inedite din perioada Preromantică și a Romantismului, obiecte de mobilier stil, picturi ‒ nuduri, naturi statice, scene galante, costume, obiecte decorative, jocuri, pensule, culori, cărți etc., cât și obiecte ce implică activități comune din care rezultă atmosfera intimă a spațiului.

Curatori: Cristina Vasiliu, Daniela Burcea ‒ Biroul Patrimoniu și Evidență Centralizată

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *