Orașul contemporan. Ziua Aviației române – istoric și actualitate

„Puține nații din lume se pot mândri că au contribuit la progresul aviației, cât a reușit nația română”- Henri Coandă

Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene este sărbătorită, în fiecare an, la data de 20 iulie, zi în care este prăznuit Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul spiritual al piloților. În ceea ce privește celebrarea acestei zile pe teritoriul țării noastre, aceasta nu a avut o dată fixă, ea s-a tot schimbat pe parcursul anilor, pe parcursul diferitelor regimuri.

Conform tradiției militare, fiecare unitate își alegea un ocrotitor spiritual. Astfel că, în anul 1913, anul adoptării primei legi de organizare a aeronauticii militate, Aviația făcea parte din batalionul care-l avea ca ocrotitor spiritual pe Sfântul Ilie. Din presa perioadei interbelice aflăm că, începând cu 1 martie 1928, Ziua Floriilor a fost decretată ca fiind Ziua Aviației (Cuvântul Poporului, nr. 12, 1928, p.3). Conform aceluiași periodic aflăm că Teatrul Național, Opera Română, Teatrul Regina Maria, Teatrul Mic și cinematografele ofereau beneficiile lor din timpul reprezentațiilor, Fondului Aerian Național. „Toate aceste reprezentaţii vor avea loc în Ziua de Aviaţie, Dumineca Floriilor, 8 Aprilie. Sub controlul poliţiei Capitalei, se va chema pe străzi şi în localurile publice, iar rezultatul se va vărsa la Fondul Aerian la Banca Naţională”.

Potrivit Decretului Regal 1621 din data de 24 mai 1929, erau confirmați protectorii spirituali ai unităților militare existente, iar din actul respectiv rezulta că aviația îl avea ca patron spiritual pe Sfântul Prooroc Ilie.

După ascensiunea la tronul României a regelui Carol al II-lea, data de 20 iulie 1930 a devenit oficial, ziua Aviației Române. Doi ani mai târziu, în anul 1932, în urma adresei 90754/9557 Onoratului Minister al Instrucțiunii Cultelor și Artelor, „Asociațiunea română pentru propagarea aviației” a decis ca această zi de 20 iulie să se sărbătorească în Capitală și în întreaga țară ca „Ziua Aviației” în amintirea eroilor din aeronautică decedați în diferite accidente. În acest sens, toate eparhiile din țară primeau o adresă prin care se comunica această dată clerului și totodată în ziua menţionată, în toate bisericile din Eparhie, la sfârşitul Sfintei Liturghii, să se oficieze parastas pentru eroii aviației morţi, iar în cadrul omiliilor să se facă pomenirea acestor eroi ai Neamului (Curierul Creștin, 1932, p.104).

În perioada dintre cele două conflagrații mondiale, Ziua Aviației era marcată prin diferite mitinguri, demonstrații sau manifestări religioase. Astfel că, de Ziua Aviației a anului 1935 era dezvelit Monumentul Eroilor Aerului, la București, în prezența regelui Carol al II-lea. În anul 1939, cu aceeași ocazie, era prezentat publicului prototipul avionului de vânătoare și bombardament în picaj IAR 80, realizat la Brașov.

Inginerul aromân Elie Carafoli, spunea: „poporul român se numără printre primele popoare care au participat la această manifestare a geniului omenesc ce avea să ducă în numai jumătate de secol, la o dezvoltare uluitoare a navigației aeriene”. Inginerul făcea trimitere la prima jumătate a secolului trecut, unde personalități marcante precum Vuia, Vlaicu și Coandă au scris prima pagina din istoria aviației noastre românești, cu imensele lor contribuții. Realizările lui Vuia și Coandă au dat naștere aviației românești odată cu cea mondială prin ceea ce au înfăptuit, mai exact: primul zbor al unui aparat mai greu ca aerul, cu mijloace proprii de bord și primul avion propulsat de un motor cu reacție.

Trebuie menționat faptul că, la data de 17 iunie 1910, avea loc istoricul zbor de pe teritoriul țării noastre, zbor înfăptuit de către Aurel Vlaicu, cu un aparat proiectat și construit de el. În timpul acestui zbor, aeroplanul s-a ridicat la o distanță de patru metri față de sol și a parcurs aproximativ 50 de metri, ceea ce însemnat un adevărat triumf.

Cu privire la acest eveniment, Aurel Vlaicu spunea: „Bucuria cea mai mare însă am simţit-o pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuisem mai înalţi ca înălţimea la care mă ridicasem. Fiindcă patru metri pe atunci, pentru mine erau un record formidabil, un record care îmi consacra maşina. Zburasem şi asta era principalul. Mă menţinusem singur în aer, făcusem evoluţii neşovăielnice. Publicul, care era de faţă m-a aplaudat cu entuziasm. Iar eu, după ce m-am coborât, eram ca beat de fericire. Cei din jurul meu ziceau că am înebunit. Şi eram, în adevăr, nebun de entuziasm şi mulţumire… De la furtul lui Prometeu, omul n-a mai îndrăznit nicio aventură atât de primejdioasă. Şi, pe cât se pare, ca şi Prometeu, omul modern va ispăşi prin eterne picurări de sânge această nouă taină furată Dumnezeirii”.

Am menționat acest eveniment deoarece, în perioada comunistă, celebrarea zilei Aviației la data de 20 iulie a fost abandonată. În acest sens, conform Decretului 309/1953, Ziua Forțelor Aeriene ale Republicii Populare Române era stabilită în prima duminică a lunii septembrie. Mai târziu, conform Decretului Marii Adunări Naționale 203/1960, Ziua Aviației Republicii Populare era stabilită în a treia duminică din luna iunie. Iar din 1964 s-a stabilit ca Ziua Aviației să fie sărbătorită la data de 17 iunie, în semn de omagiu adus evenimentului de pionierat în aviația română, zborul întreprins de Aurel Vlaicu.

După căderea regimului comunist, în 1989, s-a încercat revenirea la tradiția inițială de a celebra ziua Aviației de ziua Sfântului Ilie, dar păstrându-se și ziua de 17 iunie. În anul 1994, conform unui ordin al Ministerului Apărării Naționale, ziua sfântului a redevenit Ziua Aviației, iar din 1995 conform unei ședințe a Sinodului Bisericii Ortodoxe, s-a stabilit ca în această zi să se oficieze slujbe de pomenire la Monumentul Eroilor Aerului din București. Până în anul 2004 au fost celebrate ambele zile, iar din 2004, conform Legii 382, s-a stabilit ca Ziua Aviației să fie sărbătorită la data de 20 iulie.

Această tradiție s-a păstrat neîntrerupt până în prezent, inclusiv în perioada pandemică ceremoniile au fost organizate, în mod restrâns, cu respectarea limitărilor impuse de legislația în vigoare pentru prevenirea și combaterea coronavirusului.

Serbările acestei zile debutează cu o ceremonie militară și religioasă, în prezența a mai multor oficialități, ceremonie care are loc la Monumentul Eroilor Aerului din Piața Aviatorilor, continuând cu depuneri de coroane de flori, ca semn de omagiu adus memoriei eroilor aerului. Monumentul este survolat de diferite aeronave militare din dotarea Forțelor Aeriene Române, de aeronave civile din dotarea Școlii Superioare de Aviație Civilă și Aeroclubului Român, Tarom.

Pasiunea, interesul celor care aleg să meargă la aceste manifestații a crescut de la an la an, entuziasmul opiniei publice s-a putut observa în numărul participanților, în interesul afișat în mediul online pentru programul ceremoniilor, încurajându-se progresul și succesul acestor evenimente.

Ca în fiecare an, participanții au prilejul de a admira diferite aeronave militare de tip Hercules, Spartan, Antonov, ce aparțin Forţelor Aeriene Române, aeronave de tip Eurofighter Typhoon, aparținând Forțelor Aeriene Regale ale Marii Britanii, elicoptere ale Ministerului Afacerilor Interne, elicoptere IAR-330 Puma ale Serviciului Român de Informaţii, aeronave de tip Boeing 737 aparținând Tarom, dar și aeronave aparținând Aeroclubului Român.

Simultan, au loc astfel de evenimente prilejuite de Ziua Aviației în diferite localități din întreaga țară precum: Câmpia Turzii, Cluj-Napoca, Mureș, Sighișoara, Mediaș, Piatra Neamț, Târgu Neamț, Suceava, Galați, Brăila, Focșani. De menționat faptul că la toate aceste manifestări aeriene se acordă atenție sporită respectării tuturor reglementărilor aeronautice în vigoare fără a fi afectată comunitatea locală zonală.

De asemenea, trebuie precizat că anul aceasta este un an bogat în manifestații aviatice prilejuite cu diferite ocazii. Conform site-ului Aeroclubului României, în acest an se desfășoară Ziua Porților Deschise în toate aerocluburile teritoriale, sunt organizate diferite expoziții de aviație generală. La fel ca anul trecut, se va organiza BIAS, probabil în luna august. Astfel de mitinguri aviatice sunt organizate și la Ploiești, acolo unde, an de an, numărul spectatorilor a crescut într-un mod vizibil. Conform aceleiași surse, se pregătesc demonstrații aeriene și la Clinceni, Craiova, Cluj, Iași, Drobeta, Târgu Jiu.

În acest fel, putem conchide prin faptul că în această zi este adus un pios elogiu tuturor aviatorilor care au apărat tărâmul românesc în timpul celor două Războaie Mondiale, dar amintind și pe cei care s-au jertfit în timpul misiunilor din decembrie 1989.

Cu devotament, pricepere, continuând o tradiție de mai bine de un secol de existență, Aviația Română își cinstește astfel eroii privind către un viitor promițător.

Ionuț Alexandru Banu, muzeograf, secția Antropologie Urbană

Surse imagini: Arhiva foto MApN și Aeroclubul României

Sari la conținut