Expoziție tematică la Palatul Suțu – „Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor”

Din 5 noiembrie 2020

EXPOZIȚIE  TEMATICA LA PALATUL SUȚU

„Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor”

Un proiect de antropologie vizuală

Fotografii realizate cu drona de Cătălin D. Constantin

Palatul Suțu, 5-29 noiembrie 2020

 

Expoziția propune o schimbare a perspectivei asupra piețelor urbane europene. Declarația poate părea îndrăzneață, dar formularea trebuie înțeleasă mai întâi în sensul propriu al cuvintelor. Cea mai mare parte a fotografiilor care compun expoziția sunt imagini realizate cu ajutorul unei drone profesioniste, din unghiuri inaccesibile ochiului omenesc. Dat fiind caracterul relativ recent al acestei tehnici de fotografiere aeriană, o expoziție care să pună alături imagini de sus ale piețelor istorice europene, construind un fir roșu al acestora, reprezintă un demers inedit.

În mod paradoxal, deși există numeroase studii, filme documentare, expoziții referitoare la destinul unor piețe individuale, o perspectivă de ansamblu, la nivel de continent, a fost de foarte puține ori încercată. Din acest punct de vedere, expoziția reprezintă o premieră. Piața urbană este, prin excelență, un fenomen istoric și arhitectural european. Un fir roșu unește agora antichității grecești de piața orașelor europene de astăzi. O astfel de continuitate istorică și culturală nu există decât în Europa, doar foarte târziu în istorie această formă arhitecturală a fost exportată către alte continente, cu precădere în perioada colonială.

Punctul de pornire al conceptului expoziției îl reprezintă o constatare cât se poate de banală, dar ale cărei consecințe sunt importante nu doar asupra vizualului, ci și asupra înțelegerii pieței ca fenomen istoric și cultural: nu poți să vezi în întregime o piață… din piață. Excepție fac, desigur, acele orașe istorice unde un turn de catedrală, anevoie de  urcat, te lasă să ai o imagine de ansamblu a spațiului, de la o înălțime totuși nu foarte mare. Fotografia din dronă e ceea ce, în termeni tehnici, se cheamă vedere în zbor de rândunică, perspectivă à vol d’oiseau, în franceză, sau bird’s eye view, în engleză. E una dintre foarte puținele situații în care limbajul tehnic și cel plastic se suprapun atât de reușit. Privirea de sus e, aproape fără excepție, spectaculoasă. Perspectiva aeriană are însă și avantajul că te face să înțelegi ceea ce, la pas prin piață, poți doar intui. O structură de profunzime. Și, de aici, încercarea expoziției de a schimba, la figurat de data aceasta, perspectiva asupra piețelor.

Expoziția are o dublă latură, arhitecturală, dar și antropologică, pentru că piața este înțeleasă ca loc viu al orașului european, spațiu ce adună comunitatea și condensează istoria orașului. Scopul expoziției e să surprindă, prin imagine, inefabilul pieței, spiritul unui oraș în chiar centrul lui, relevând un model istoric european al pieței; în egală măsură, să pună piețele din România în context european.

Până în prezent, expoziția a fost itinerată în 10 țări europene. Pe parcursul anului 2020 a fost prezentă la Dublin (14 august – 23 septembrie 2020), în colaborare cu Irish Architectural Archive și a marcat deschiderea săptămânii patrimoniului în Irlanda. Pe 5 noiembrie 2020 are loc vernisajul expoziției la Roma, la Accademia di Romania, unde expoziția poate fi vizitată până pe 13 decembrie. De asemenea, au fost realizate pe parcursul acestui an mai multe vernisaje virtuale, în colaborare cu ICR Lisabona, ICR Bruxelles, ICR Istanbul, lectoratul român de la Baku, proiectul fiind prezentat publicului din Portugalia, Spania Turcia și Azerbaidjan. La Palatul Suțu rulează în buclă un film dedicat piețelor urbane europene, realizat de Cătălin D. Constantin, și e o prezentă o selecție de 20 de planșe.

Despre autor

Cătălin D. Constantin este editor de carte și antropolog. Predă cursuri la Facultatea de Litere a Universității din București unde, din 2016, este prodecan. Teza de doctorat, susținută la Facultatea de Litere și publicată în 2013, a avut ca temă viața de zi cu zi în orașele românești la începutul secolului XX. Îmbinând pasiunea pentru fotografie cu plăcerea de a scrie și de a călători, Cătălin D. Constantin a susținut, în 2014, un al doilea doctorat, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu“. A fost pentru prima oară când titlul de doctor în Arhitectură a fost acordat cu distincția maximă de Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu“ unei persoane care nu este de profesie arhitect.

A coordonat mai multe colecții de beletristică și a editat numeroase volume de fotografie dedicate patrimoniului cultural românesc. Pentru cărțile pe care le editează, realizează cel mai adesea atât partea de îngrijire a textului, cât și conceptul grafic, socotind esențială combinația între cele două componente. Volumul Ferestre din București și poveștile lor, publicat în 2015 (reed. 2019), a devenit besteller, urcând pe locul 1 în topul vânzărilor de carte românească în numai trei săptămâni de la apariție.

Cea mai recentă carte pe care a scris-o, Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor (Peter Pan ART, 2018), reprezintă o lectură culturală și antropologică a piețelor urbane europene și cuprinde numeroase imagini aeriene, obținute cu ajutorul unei drone.

A primit, în 2018, medalia de onoare acordată de KulturForum Europa, fundație germană întemeiată de vicecancelarul Hans-Dietrich Genscher.

Realizează cercetări antropologice de teren în așezările aromâne din Munții Pindului. Pentru cercetările sale de teren, a primit diploma de onoare din partea Asociației Culturale Macedoromâne , acordată cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la întemeierea asociației.

Coordonează, începând din 2016, Conferințele de joi de la Palatul Suțu, cu frecvență săptămânală.

A avut expoziții de autor în România, Spania, Turcia, Bulgaria, Azerbaidjan, Georgia, Polonia, Grecia, Irlanda, Italia.

 

Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. A.F.C.N. nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *