Adrian Majuru – Manager

Abilitatea de a rămâne competitivi

Lumea noastră se schimbă. Timpul trăit devine cea mai importantă investiție. Și dorința cu cea mai mare greutate. Urmează timpul oferit celuilalt și familiei, aflat în mers sincron cu timpul profesiei. Totul va orbita în jurul acestei ecuații: timpul trăit și timpul profesional. Rezultatul dorit este echilibrul interior și deschiderea continuă spre nou, către exterior. Aceasta va deveni curând o realitate, care va transcende vârste, spații culturale, de gen sau confesiune.

Cum poate evolua o instituție în interiorul acestei ecuații de viață schimbată? Orice instituție se poate adapta raportat la puterea de schimbare a oamenilor care trăiesc și profesează în interiorul ei. Anvelopele sociale și profesionale aflate în exteriorul oricărei entități instituționale formează comunitatea pe care o numim generic «București».

Despre instituție și comunitate voi încerca să vorbesc mai departe.

Muzeul Municipiului București se confruntă începând cu luna martie 2020, în urma schimbărilor care au loc în mediul social și care vor continua să fie în desfășurare și în următorii ani, cu o modificare dramatică a interesului public pentru consumul cultural în maniera clasică.

În argumentarea acestei realități noi am făcut analize comparative între anii 2014 și 2020, pentru aceleași repere de timp. Începând cu luna martie comportamentul cultural s-a prăbușit dramatic, intrările în unitățile muzeale ale Muzeului Municipiului București fiind între 70 și 90% mai mici față de anul precedent. Pentru a urmări situația comparativă vedeți un tabel grafic privind prezența fizică și un altul, privind prezența online, aici – https://imgur.com/a/RzJNA6i

Cum programele MMB nu s-au diminuat ci au fost dinamizate în online și au păstrat ritmul anilor precedenți (nu mai puțin de 7 expoziții au fost inaugurate în luna iulie 2020!), realitatea certifică modificări de structură comportamentală pe foarte multe paliere sociale.

Absolut toate instituțiile culturale și de loisir vor fi nevoite să se schimbe în resorturi intime și variate altfel vor avea toate șansele să dispară sau să devină desuete și inutile chiar.

Muzeul Municipiului București și-a însușit cea dintâi posibilitate de a păstra publicul fidel în  mediul online, acest lucru nefiind desigur o noutate acum pentru nimeni, dar noutatea se află ascunsă în altă parte iar noi am căutat să o conturăm în timp real.

Mediul online administrat de MMB cuprinde întreaga varietate de subiecte de consum cultural aflate pe website, Facebook (15 pagini cu profil diferit), Instagram (4 pagini cu profil diferit). În acest moment toate produsele oferite (conferințe, filme documentare, filme de colecție digitizate, podcast, reviste de specialitate digitizate, concerte, expoziții online și tururi virtuale) sunt cu acces gratuit.

Diferența varietății este că informația trebuie să fie foarte specializată altfel interesul dispare. În sensul că interesul publicului în imediat s-a schimbat și s-a îndreptat către reconfigurarea profesională, dar mai ales a timpului liber rămas, și care se va diminua tot mai mult, chiar dacă se va lucra și de acasă!

Publicul tinde să aibă alte așteptări, cu perspective pe termen lung, îndepărtate, întinse chiar pe câțiva ani, cu orientare către profesii noi, iar informația trebuie să aibă plus valoare, și să fie cât mai ne-comercială. De aici și numărul de peste un milion de cititori fidelizați, cifră păstrată începând cu luna mai 2020 (a se vedea articolul Star(t) în online publicat pe site-ul MMB si în revista Contemporanul din iunie, aici – http://muzeulbucurestiului.ro/muzeul-bucurestiului-start-in-online/).

Din perspectiva clasică a funcționării, Muzeul este nevoit, conform reglementărilor legale, să conserve, să protejeze, să cerceteze (aici este inclusă și restaurarea) și să valorifice patrimoniul cultural. Diferența față de trecutul nu foarte îndepărtat este că acest patrimoniu va trebui oferit publicului consumator prin informație reală (nu reconfigurări ale unor mesaje narative mai vechi), specializată, dublată de perspectiva holistică, care implică echipe mixte de cercetare, care să ofere imaginea completă a unui fenomen social, economic, antropologic și cultural, demarat în trecut și aflat în desfășurare.

Foarte important pentru adaptarea discursului cultural este includerea prognozei, fapt care atrage interesul publicului indiferent de vârstă, statut social sau profesional. Indiferent de gen, areal cultural sau confesional.

Relația dintre trecut, desfășurare prezentă și prognoză ca discurs narativ-muzeal prin includerea pieselor de patrimoniu ca argument final reprezintă metoda de adaptare pe termen mediu a unei instituții muzeale.

Însă realitatea din interiorul instituției reflectă realitatea spectrului larg social, din comunitate. În primele rânduri se află o echipă restrânsă, dinamică, ce deține posibilități de adaptare oricărui nivel de proiect profesional, și suntem norocoși că o avem. Este construită în ultimii cinci ani! Sunt aceia care știu să scrie și să vorbească coerent din interiorul profesiei și a competențelor, care nu au spaimă în fața unui interviu sau a unei transmiteri în direct, audio sau TV, și care vorbesc fluent o limbă străină. Această echipă va trebui mărită, iar viitorul apropiat o va impune.

Urmează un procent mai mare, care susține acest angrenaj dinamic, prin efortul de a-și îmbunătăți situația profesională, cu bună credință și plus de caracter, în respectarea obligațiilor contractuale și în relațiile de colegialitate.

Urmează însă o treime toxică, rezervată faţă de schimbare și bunul mers al lucrurilor. Instrumente legale de îmbunătățire a acestei situații nu prea sunt în acest moment, dar ne preocupă toate variantele posibile pentru angrenarea acestei treimi în proiectele instituţionale.

Schimbarea va veni din exterior. Va fi un factor de presiune determinant deoarece resortul profesional al generațiilor active din comunitate va impune în final direcția, va determina vitezele de schimbare și va influența în final schimbarea socială. Și a instituțiilor de orice fel.

Factorul de presiune despre care vorbesc este comunitatea pe care o numim generic «București». O comunitate tot mai atentă față de creativitate și plusul de caracter. Și acestei comunități, al cărui membru sunt de peste 50 de ani, îi spun ceea ce am recomandat și colegilor mei de bună credință:

Pentru a vă pregăti pentru schimbarea inerentă a resorturilor sociale și profesionale și pentru a ajuta fiecare echipă dornică să funcționeze și să lupte pentru pozitiv, este foarte necesar să oxigenați atmosfera din jurul vostru pentru că altfel nu veți reuși nici să lucrați și nici să evoluați. Drept urmare:

  • Încercați să construiți în jurul vostru, atât cât este posibil, o echipă de lucru, chiar dacã sunt decalaje de pregătire între membrii echipei. Ceea ce trebuie să primeze este plusul de caracter și bună voință/credință pentru a munci.
  • Ajutați fiecare dorință de schimbare și întindeți mâna oricărui apropiat care cere sprijin pentru a înțelege schimbarea și pentru a se adapta. Adesea cel care îți cere sprijinul poate fi dintr-o generație diferită, pe minus sau plus.
  • Avem nevoie de reconsiderarea profesională a fiecăruia dintre noi și întărirea echipei/comunității prin număr relativ echilibrat de competențe reale, pentru a forma masă critică, altfel nu vom rezista schimbărilor.

Pentru că aceste schimbări descrise mai sus vin împreună cu perioade îndelungate de subfinanțare, ceea ce înseamnă că trebuie să fim pe deplin conștienți că vremurile vor fi foarte grele iar banii vor rămâne mereu puțini. Ceea ce ne va salva este abilitatea de a rămâne competitivi.

La plante și la animale viața continuă prin repetarea valabilului, dar la om și la popoare viața nu poate continua decât prin continuă creație.

Cine nu crește de fapt descrește. Cine nu înaintează de fapt regresează. Și cine nu învinge de fapt este învins.

Dr. Adrian Majuru

 

CONTACT: Cal. Victoriei nr.151, Bucuresti

E-mail: adrian.majuru@muzeulbucurestiului.ro