Bucureştiul văzut de Iosif Berman
Bucureştiul este un oraș într-o continuă schimbare, iar cel mai bine a surprins această schimbare aparatul de fotografiat. Începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea orașul se transformă într-o capitală europeană, atât la nivel social cât și la cel al aspectului, migrând de la orașul oriental către cel occidental. Schimbarea se va produce atât în context micro, în cadrul mediului familial, iar un loc important în acest domeniul îl va reprezenta arhitectura, în special cea exterioară, iar stilurile se vor succede periodic, transformând Capitala într-o veritabila școală de arhitectură. Acest tip de schimbare îmi doresc să-l propun pentru expoziția din anul 2022, folosind imagini surprinse de către fotograful Iosif Berman, un fotograf cvasi-necunoscut până nu demult și care a lăsat în urma sa imagini menite să stea martore în istoria Bucureştiului interbelic.
Iosif Berman, evreu din Bucovina, va intra în tainele fotografiei cel mai probabil la Suceava și Cernăuți, pentru ca, odată ajuns la București, să câștige postul de fotograf la Gazeta Ilustrată prin concurs, urmând să lucreze și pentru alte reviste ilustrate. Berman este un fotoreporter a cărui principală temă o reprezintă strada, evenimentele care se petrec aici, atât cele inedite cât și activități cotidiene, cu personaje comune. În fotografiile publicate sub semnătură sa, el documentează diferite acțiuni care implicau mai marii vremii, de la familia regală la politicieni, ori dezastre naturale sau umane. Va pleca pe în Rusia în calitate de reporter de război, însă în urma revoluției va ajunge la Novorosiisk, unde își va cunoaște viitoarea soție. După plecarea din U.R.S.S. la ajunge la Constantinopol, de unde va transmite imagini în calitate de corespondent al ziarului Dimineața. După cinci ani în U.R.S.S. și doi la Constantinopol va reveni la București unde va deveni fotograf al Casei Regale, îl va însoți pe Dimitrie Gusti în cercetările de teren pe care le va documenta fotografic timp de mai bine de cinci ani. Berman a fost un maestru al portretului, reușind să surprindă pe fizionomiile subiecților stări și urme ale suferințelor. Reportajul sportiv s-a aflat de asemenea în atenția acestui maestru al fotografiei primei jumătăți a veacului trecut.
Muzeul Municipiului București are între preocupările sale cele două aspecte ale fotografiei: imaginea și tehnica fotografică, realizând, în special în ultima perioada, expoziții și volume dedicate acestei arte, și amintesc aici expoziția permanent „Timpul orașului”, „Fotografii din Bucureştiul interbelic marca Ebner”, volumele „București: un portret «Novecento»” și „Avangarda fotografilor din București”, cât și seria de conferințe dedicate fotografilor bucureșteni. Astfel, tradiția este continuată printr-un demers care aduce în prim-plan, în același timp, aspecte legate de istoria urbană.
Expoziția are la bază imagini din patrimoniul Muzeului Municipiului Bucureşti, din Colecţia Fotografii şi cărţi poştale, completate de o ambientare cu tehnică fotografică – aparate foto – din Colecţia Ştiinţă şi Tehnică.
Dr. Cezar Petre Buiumaci, muzeograf
Biroul Istorie Modernă și Contemporană, Secția Istorie