Idei în Agora – Introducere în anatomia sunetului

Introducere în anatomia sunetului

Conferință de Fred Popovici. Moderator: Sorin Antohi.

Compozitorul și teoreticianul Fred Popovici a propus o sinteză a căutărilor, creațiilor și descoperirilor sale. Un parcurs complex, de la muzică la electroacustică, de la matematică și fizică teoretică la lingvistică, de la fenomenologie la deconstrucție. Și, întotdeauna, înapoi la muzică.

De la începutul anilor 70, Fred Popovici a fost implicat în cercetări matematice cu privire la organizarea maselor sonore cu ajutorul procedurilor probabilistice, mergând progresiv de la procesele mai deterministe (ca șirurile Fibonacci) la metode mai elastice, eliberate de algoritmi, pentru a crea forme complexe și mobile. De acolo, prin gramaticile generative (în accepția dată de Chomsky), a ajuns să construiască o serie de arhitecturi muzicale bazate pe analiza sintaxei heterofonice. În paralel, lucrând în mai multe laboratorare specializate, Fred Popovici a mers și mai departe, creând o muzică în care anumite tehnici electroacustice (ca modularea frecvenței) sunt folosite pentru a genera un dialog surprinzător între instrumentele soliste și orchestră.

De la începutul anilor 90, Fred Popovici s-a apropiat de teoria complexității, iar și mai recent s-a consacrat teoriei și practicii deconstrucției (mai ales în accepția lui Derrida).

Fred Popovici (n. 1948) a absolvit în 1972 Academia de Muzică din București, unde a studiat compoziția cu Ștefan Niculescu și Aurel Stroe. Între 1978 și 1982 a participat la celebrele Kurse für Neue Musik de la Darmstadt, studiind mai ales cu Cristobal Halffter, Helmut Lachenman și Brian Ferneyhough. A fost invitat la Institutul de Cercetări Electroacustice din Berlin (1983), ICAM, Paris (1990, 1993, 1996), a ținut conferințe la Universitatea Tehnică din Berlin, la Centrul Yannis Xenakis din Massy, la Londra și în alte centre de cercetare interdisciplinară și inovare muzicală. Membru al juriului prestigioasei competiții internaționale Valentino Bucchi (Roma) în 1995, 1996, 2001. A compus operă (… G…, primă audiție la Bremen în mai 1988), lucrări orchestrale ( Sinfonietta, Sequencies, Melos III, Heterosynthesis II, Melos IV, D’al un concerto grosso, Triangolo aperto), concerte pentru instrument(e) solist(e) – clarinet, contrabas, vioară, flaut, trombon, violoncel, pian — și orchestră, muzică de cameră (inclusiv o sonată de pian și o simfonie, mai multe cvartete de coarde, precum și piese pentru instrumente solo) și corală. Două titluri din această lungă listă se leagă cel mai strâns de tema conferinței: Introduction à l’anatomie du son (1983-1984) și Itinéraires à l’intérieur du son I (1990). Mai multe informații la http://muzicieni.cimec.ro/Fred-Popovici-en.html.