Expoziția tematică „Țările Române. Peisaje în gravura europeană de secol XIX”

Din 8 iunie 2022

EXPOZIȚIE TEMATICĂ LA PALATUL SUȚU

„Țările Române. Peisaje în gravura europeană de secol XIX”

Țările Române au reprezentat un punct de interes pentru europenii care au călătorit către Orient, mai ales că se aflau pe linie maritimă a Dunării. Ca urmare a acestor incursiuni, ele sunt ilustrate și descrise în publicațiile călătoriilor străini. Dintre aceștia îi amintim pe: Anatoli Demidov (1837), diplomatul Nikolai Karlovici Giers (1841), bizantinologul Porfirie Uspenski (1846), polcovnicul Ivan Vasilievici Botianov (1846), generalul Aleksandr Osipovici Duhamel (1848); geologul D. Lowi (1834), Michael Quin (1834), James Bailie Fraser (1836), John Paget (1839), medicul Edmund Spencer (1836), Benjamin Barker (1834), Charles Elliot (1835), Nathaniel Burton (1837), Andrew Bonnar si Robert Mc Cheyne (1839), Julia Pardoe (1836), Robert Snow (1841), lady Frances Anne Vane, marchiza de Londonderry (1841), Eugene Stanislas Bellanger (1836), Saint Marc Girardin (1836), Auguste Labatut (1837), Jean-Baptiste Moriot (1839), Raoul Perrin (1839), Alexis de Valon (1843), J. A. Vaillant (1844), Auguste de Gerando (1845), contesa Dash (1845), Jean Henri A. Ubicini (1848).

Călătorii și exploratorii europeni au fost însoțiți de artiști care au imortalizat locurile pe care le vizitează, cu specificul și oamenii lor. Desenele sunt apoi transpuse în gravură, o tehnică care permite multiplicarea produsului artistic, și folosite pentru a ilustra albumele de călătorie. Prin urmare, expoziția ,,Țările Române: peisaje în gravura europeană de secol XIX” înfățișează peisaje în spațiul românesc surprinse de câțiva artiști care au însoțit călători străini din Principate, în încercarea de a ilustra peisagistica românească în viziunea europenilor folosind piese din Colecția de Tipărituri și Imprimate a Muzeului Municipiului București. Printre punctele de atracție se regăsesc orașele (Sibiu, Sebeș, Târgul Mureș, Cluj Napoca, Oradea, Deva, București, etc), monumente naturale unice (Detunata Goală, Paul Bran, Pasul Roșu, Cheile Turzii etc.) și peisajele de pe malurile Dunării (Cazanele Dunării, Porțile de Fier). Dintre artiști ale căror lucrări se află în această expoziție îi amintim: Ludwig Rohbock (1824-1893), Denis Auguste Marie Raffet (1804-1860), Luigi Mayer (1755–1803), Michel Bouquet, Salvator Cherubini (1801-1869), Ferdinand Julius Wilhelm Laufberger (1829-1881), William Henry Bartlett (1809-1854).

Cel mai vechi album din care au fost extrase aceste ilustrate este Views in the Ottoman dominions: in Europe, in Asia, and some of the Mediterranean islands from the original drawings taken for Sir Robert Ainslie by Luigi Mayer, F.A.S., with descriptions historical and illustrative, publicat la Londra, în 1810, de către Robert Bowyer. Artistul care surprinde peisajele este Luigi Mayers (1755-1803), un pictor german de origine italiană care călătorește alături de Sir R. Ainslie, ambasadorul britanic la Istanbul. Călătoria înspre și dinspre capitala imperiului îi oferă posibilitatea să ilustreze cele mai semnificative obiective în care poposește. Conform informațiilor pe care le aveam până acum, acesta a vizitat, începând cu 1792, Cipru, Egipt, Palestina, Siria, Rodos, Caria, Licia, Samos, iar la întoarcere în lucrările sale se reflectă peisaje din Țările Române și Bulgaria. Gravurile sale surprind monumente și perspective inedite asupra orașelor.

În 1826, apare la Viena publicația Donau Ansichten nach dem Laufe des Donaustroms von seinem Ursprung bis zu seinem Ausflusse ins Schwarze Meer, care surprinde, în 264 de litografii, imagini de pe cursul Dunării, de la sursă la vărsarea în Marea Neagră. Călătoria începută în 1824, este documentariată de Georg Carl Boromaus Rumy, cu o hartă realizată de Adolph Kunike, iar gravurile sunt făcute de Jacob Alt și Ludwig Ermini. În expoziție a ajuns o litografie a Brăilei, compoziție de ansamblu animată de personaje în prim – plan.

Michel Bouquet și Eugene Ciceri, artiști francezi, întreprind o călătorie în spațiul românesc și împreună ilustrează Album Valaque. Vues et costumes pittoresques de la Valachie dessinés d’après nature par Michel Bouquet et lithographiés par Eug. Ciceri, Ferogio et M. Bouquet, acesta a apărut la Paris, în 1843, la editura Goupil et Vibert, Férogio, de pe bulevardul Montmartre, 15 et rue de Lancry 7. Litografiile surprind aspecte ale vieții valahe, monumente și perspective asupra Bucureștiului. Compozițiile se racordează la cerințele peisajului european, amintind de amplele încadrări olandeze unde cerul ocupă porțiuni însemnate din suport, iar ruina devine un personaj principal încărcată de simbolism și istorie. Lucrările sunt definite de atenția la detalii și de animația cu care sunt redate micile scene cu personaje inserate în compoziția de ansamblu.

The Danube, its History, Scenery, and Topography, Splendidl Illustrated, from Sketches Taken on the Spot by Abresch, and Drawn by W. H. Bartlett. Engraved by J. Cousen, J. C. Bentley, R. Brandard, and other eminent artists a fost publicată la Londra, în 1844, şi urmărește o abordare științifică a peisajelor dunărene. Stilul caracteristic al desenatorului William Henry Bartlett (1809-1854) este recunoscut în modul pitoresc în care sunt reprezentate imaginile fără a le altera valoarea inițială de document istoric. Printre elementele de bază, el crează o conexiune între peisaj și grupurile umane care populează lucrările sale. Naturalețea cu care sunt redați oamenii contrastează cu liniile riguroase ale reliefului.

Un demers asemănător este întreprins de geograful János Hunfalvy (1820-1888) și pictorul Ludwig Rohbock (1824-1893). Aceștia au întreprins o călătorie în Ungaria și Transilvia și au creat un album cu vederi menit să îmbogățească informațiile geografice despre aceste spații. Lucrările lui Rohbock au fost publicate în Ungarn und Siebenbürgen in malerischen Original-Ansichten: ihrer interesantesten Gegenden, Städte, Badeorte, Kirchen, Burgen, Paläste und fonstigen Baudenkmäler alter und neuer Zeit, în Darmstadt, în 1864. Gravurile înfățișează orașe, monumente, peisaje montane, animate pe alocuri de grupuri de oameni surprinși în toiul activităților lor cotidiene. Dintre ele amintim peisajele din Târgul Mureș, Vlădița, Prejmer, Cluj, Oradea, Deva, Detunata Goală, pasul Bran, pasul Turnul Roșu etc.

Dr. Nicoleta Bădilă, muzeograf și curator al expoziției

 

Sari la conținut