EXPOZIȚIE TEMATICĂ LA MUZEUL DR. NICOLAE MINOVICI
„Ghid de ornamentică tradițională”
Expoziția Ghid de ornamentică tradițională are scopul de a conduce vizitatorul în interiorul universului ornamenticii tradiționale, prin intermediul informațiilor textuale și vizuale. Așadar, expoziția se vrea un ghid alternativ de vizitare al Muzeului Nicolae Minovici, pornind de la simboluri. Încă de la intrarea în incinta muzeului, suntem întâmpinați de poarta de lemn pe care apar soarele și luna, personaje principale în basmele vechi românești. Un patrulob decorativ ne atrage atenția că biografia lui Minovici s-a aflat sub însemnul muncii: în jurul unui roi de albine, stă scris în latină: Munca stăruitoare învinge totul.
Vor fi analizate elemente specifice de decor ale ceramicii etnografice transilvănene din colecția Minovici, sau ale celei urbane de la atelierul interbelic „Troița”, decorate cu celebrul motiv al horei. Alte motive propuse sunt soarele (rozeta), pasărea, crucea – pentru analizarea felului în care simbolurile au fost percepute în imaginarul colectiv și transpuse în reprezentări artistice. Alte materiale tradiționale, precum lemnul și textilele vor fi de asemenea avute în vedere, fiind dezbătute cu această ocazie și teze precum aceea că tehnica de lucru condiționează natura ornamenticii.
Spicuim câteva repere:
La capitolul decorației cu motive zoomorfe, coarnele de berbec ocupă un loc aparte în Muzeul Minovici: le întâlnim cusute pe ii, crestate pe mobilier, sub formă puternic schematizată, sau le remarcăm ca atare, pe obiecte de uz casnic precum căușul de lemn cu cap de berbec.
Pasărea, motiv avimorf și simbol creștin totodată, scrijelită elegant alături de ciorchinele de strugure decorează vasele de la atelierul din Saschiz, din Târgu Mureș. În unele instanțe, în mentalul vechi, pasărea avea și calități curative, fiind asociată Calandrianonului, o pasăre mistică.
Creația ceramică urbană marchează un episod aproape unic de întâlnire între artele așa zise minore și majore în arta românească modernă. Pe lângă celebrul motiv al horei, atelierul „Troița” aduce împreună decorație și simbolistică, cât și scene iconografice în reinterpretarea artiștilor plastici. Scena iconografică capătă un aspect decorativ prin transferul pe lutul incizat și glazurat.
Rămânând la capitolul religios, ne îndreptăm atenția către motivul crucii: acesta apare ca pristolnic pe covoarele țesute la război. Mult mai specială este decorația incizată pe un păpușar (tipar de unt sau de caș) în centrul căruia apare biserica, centru al lumii satului.
Curatori: Silvia Zamfir, șef Secție Antropologie Urbană, Mădălina Manolache, Ionuț Banu, muzeografi, Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici, Secția Antropologie Urbană.