Exponatul Lunii

Marius Bunescu,”Strada Colței”

Pictorul Marius Bunescu a avut un rol important ca director al Muzeului Anastase Simu și ca organizator al Muzeului Național de Artă (actualul MNAR). A fost unul dintre puținii artiști care a avut și o carieră administrativă, fiind membru fondator, secretar și președinte al Sindicatului Artelor Frumoase. După 1949, a preluat conducerea Pinacotecii Naționale a Muzeului de Artă al RPR, iar un an mai târziu, s-a ocupat de amenajarea Galeriei Naționale. Tematica preferată de artist a fost peisajul urban, așa cum se întâmplă și în lucrarea „Strada Colței”, aflată în Colecția de pictură a Pinacotecii Muzeului Municipiului București.

Compoziția este împărțită într-un eșafodaj de suprafețe și linii având ca centru de interes strada Colței înzăpezită, direcționată spre dreapta. Tușele de culoare constituie suprafețe de lumină sau umbră, așa cum este casa fără etaj redată din tonuri de ocru, brun și accente tonale de roșu englez. În stânga, în fața unei uși, o femeie, îmbrăcată într-o haină verde de Prusia, ține un coș în mână. În planul secund se văd zidul unei clădiri înalte cu o reclamă de dimensiuni mari și turlele unei biserici. În partea dreaptă este reprezentată continuarea străzii, cu câteva case scunde, de un albastru ceruleum estompat cu alb de zinc, redate în perspectivă. Acoperișurile caselor sunt acoperite de zăpadă. Desenul riguros conturat cu negru amintește de Petrașcu. Tușa este vibrată, împăstată, cu suprapuneri grafice și intervenții ale cuțitului de paletă, care oferă anumite expresivități plastice. Paleta cromatică are o dominantă de tonuri cald-reci. Tușele de culoare constituie suprafețe de lumină sau umbră.

Nazen Peligrad, muzeograf