„Cum contează cultura în perioada stării de urgență? Ce fac și cum se simt o parte dintre educatorii, mediatorii culturali și pedagogii de artă? Ce îi emoționează și ce descoperă? Ce resurse de creativitate accesează? Ce activități creative propun? Acestea au fost întrebările pe care le-am trimis la începutul lunii aprilie câtorva educatori muzeali. Lor și se vor alătura și alții. În răspunsurile lor am sperat să se vadă cum se îmbină viața și munca în această perioadă, cum folosesc arta pentru a (se) ajuta, dacă și cum reușesc să își adapteze munca și ce își propun pentru lunile care vin.
Oamenii care ne aduc cultura au spaime și neliniști similare cu cele ale publicului lor, au fost puși în situații de viață care au presupus alegeri dificile, au jonglat cu multiple roluri, s-au adaptat mai mult sau mai puțin rapid. Toți au fost nevoiți să facă schimbări în viața lor personală și în munca lor. Unii dintre ei povestesc despre bucurii redescoperite, alții despre neputințe sau vise.
Cultura și creativitatea nu sunt pilule magice pentru starea de rău, pentru frică sau pentru oboseala pe care le încercăm cu toții zilele acestea, dar pot fi o resursă educațională, un divertisement sau un refugiu necesar, o sursă de inspirație și imaginare a unor călătorii posibile în trecut sau în viitor. Și multe altele.
Aici descoperim diversitatea motivelor pentru care #culturaconteaza, ascultând vocile celor care o fac posibilă.”
#culturacontează este o inițiativă a Asociației MetruCub – resurse pentru cultură, realizată în parteneriat cu Asociația Da’DeCe, Artelier D, ArtCrowd – Artiști în educație, Asociatia Câte-n lună și-n mansardă, Asociația 37, Kreazine și Muzeul Municipiului Bucuresti.
Toate textele sunt disponibile online: https://www.culturaineducatie.ro/culturaconteaza/
ANDREEA FOANENE >>> La începutul stării de urgență, odată cu implementarea noilor măsuri, am muncit cu mine pentru a-mi stăpâni revolta de a nu mai avea acces la parcurile Timișoarei, la prospețime, la verde, la aer. Apoi am început să mă adaptez. M-am apropiat mai mult de natura din casă. Lămâiul de pe balcon m-a încântat cu mirosul florilor. Am profitat de perioada de înflorire a citricelor și mi-am învățat fiica să simtă primele parfumuri. Să închidă ochii și să respire pe nas.
Citește mai mult: http://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/andreea-foanene/
MIHAELA TILINCA >>> Cu tot haosul, cu toate nesiguranțele, cu toate întrebările venite buluc peste mine din gânduri în cuvinte, cu toate momentele de perplexitate cu toate grijile despre ai noștri, despre cei din lumea noastră și cei din lumea largă, dacă ar fi să spun cum a fost primăvara asta pentru mine, aș spune că a fost prilej de a trăi, de a pune (alt, profund) sens în cuvinte pe care le repet și eu des și de multe ori grăbit – grijă și drag de ceilalți, împreună, comunitate, inventivitate, reziliență și acel intraductibil englezesc grit.
Citește mai mult: http://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/miha-tilinca/
LAURA COROAMĂ-DORNEANU >>> Sincer, nici nu ştiu cum a zburat timpul, am simtit doar o briză care l-a învăluit şi l-a dilatat. Prima lună a fost foarte grea cu predarea/învăţarea/viaţa profesională online. De fapt, am simţit că am schimbat complet profesia, cel puţin am avut toate simptomele, de la dureri de cap, lacrimi, sentimentul neputinţei, al singurătăţii şi al copleşirii până la puseuri motivaţionale “hai ca poţi!” sau “azi a fost mai bine!”. Ulterior, am trecut într-o fază mai uşoară, de acceptare şi recunoştinţă.
Citește mai mult: http://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/laura-coroama/
DANIELA MIȘCOV >>> Pentru mine situația din ultimele săptămâni a fost dificilă fiindcă am rămas brusc fără venituri, dar și fără contactul cu publicul meu – copiii, familiile. S-au închis deodată școlile, grădinițele, muzeele, tot. M-a emoționat dialogul cu colegi americani din lumea educației artistice. Am simțit comuniunea, umanitatea, căldura, frumusețea în cadrul acestor întâlniri, care m-au inspirat foarte mult.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/daniela-miscov/
CRISTINA TOMA >>> Când au apărut ordonanțele, a trebuit să reorganizăm totul, inclusiv să ”mutăm” muzeul și activitățile în mediul online. A fost un demaraj mai greu, o perioadă în care nimeni nu înțelegea și nu știa ce trebuie să facă, până la urmă am găsit modalități de rezolvare a situațiilor apărute și ne-am mai liniștit. Expoziția de speologie sper în continuare să o facem, va fi foarte frumoasă și interesantă!
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/cristina-toma/
CODRUȚA CRUCEANU >>> În perioada asta mi-am pus întrebări. Și, pentru a compensa lipsa răspunsurilor (deocamdată!), am trecut repede la marea curățenie de primăvară… prin fotografiile din telefon și laptop, în căutare de amintiri provocatoare și viitoare prezentări tematice cu miez și cu haz! Doar așa pot împleti din mici bucurii o poveste de împărtășit și altora. Pentru că o bucurie neîmpărtășită e pe jumătate ratată…
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/codruta-cruceanu/
VERONICA LECA >>> Am trecut prin momente de neputință și de panică, de nesiguranță și de neliniște, de grijă excesivă pentru toți cei dragi. Cred că abia în a treia săptămână s-au mai limpezit apele și am început să mă mobilizez pentru a ieși cumva din această stare cu totul nefastă. Așadar, cam două săptămâni mi-au trebuit să fac trecerea de la neputință la maximă creativitate.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/veronica-leca/
RALUCA IACOB >>> Aș vrea să spun că arta m-a ajutat în perioada asta, dar adevărul este că realitatea a fost mult prea brutală pentru a nu avea în același timp și consistența unui vis. Poate am trăit artistic toată perioada. Cel puțin primele două săptămâni, pentru că apoi am reînceput să fiu funcțională, să îmi conștientizez și să accept noile limite și aproape să mă împac cu ele.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/raluca-iacob/
MIRELA GIACOMEL >>> Cred că situatia aceasta m-a organizat mai mult. De afectat m-a afectat financiar prin anularea activităților, dar faptul că documentarea și pregatirea atelierelor le făceam de acasă nu prea mi-a schimbat ritmul de lucru. Am preferat să lucrez pentru muzee și să le propun animații online, pe care le concep și le creez.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/mirela-giacomel/
VALENTINA BÂCU >>> Privind cum își găsesc copiii libertatea chiar și-n aceste condiții, cu câtă bucurie își inventează jocuri, sisteme de numerotație, țări imaginare, povești, scenarii de filme și jocuri, cât de bine le face că au scăpat de corvoada unui program strict și a unei rutine zilnice obositoare și, mai ales, cât de bine le este că ne au cu totul lângă ei, mi-am dat seama că și eu am resurse de a mă adapta la noua situație, chiar dacă asta înseamnă să nu mai încerc să dețin controlul și să învăț de la zero lucruri noi.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/valentina-bacu/
RALUCA NEAMU >>> Ne-au ajuns măștile negre care contribuie la metamorfoza noastră, în timp ce eu mă întorc spre mine. Uroboros. Anul trecut când făceam drumuri spre căutarea de slujbe nepotrivite mă simțeam ca un uroboros, acum metafora e potrivită dar scoate la iveală ceva mai bun. E soare de trei săptămâni în Belgia ceea ce nu se întâmplă nici vara, e ciuda vremii împotriva oamenilor iar foamea uroborusului e constantă.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/raluca-neamu/
LARISA POPESCU >>> În perioada pandemiei am fost nevoiți să anulăm activități și campanii de strângere de fonduri dar și să adaptăm unele proiecte la varianta de a le continuă folosind învățarea, coordonarea lor de la distanță – acolo unde a fost posibil. Având în vedere că peste 85 % din proiectele noastre sunt adresate copiilor din mediul rural – învățarea la distanță nu este atât de simplă că în orașe, mulți dintre copiii beneficiari ai proiectelor noastre nu au nici măcar un telefon… ce să mai vorbim de tabletă sau laptop.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/larisa-popescu/
IULIA IORDAN >>> Acum mai bine de o lună de zile timpul meu era pietros, mă luptam cu el ca să termin tot ce aveam de făcut. Acum este lichid și mi se scurge printre degete. Îmi dau seama că lupta mea cu el îi conferea sens, din ea se nășteau o grămadă de lucruri. Anxietatea care m-a paralizat pe parcursul ultimelor săptămâni pur și simplu mi-a blocat toate sinapsele. Nu m-am putut concentra să lucrez, doar am încercat să fac față cu bine lecțiilor copiilor mei și să le fac timpul petrecut acasă cât mai plăcut.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/iulia-iordan/
DELIA POPA >>> Având timp să planific viitorul mai mult decât în mod normal, am reușit să aplic la finanțare AFCN pentru două proiecte la care mâ gândisem de mai mult timp, unul dintre ele fiind pentru copii din zona rurală. Voi fi foarte fericită să pot realiza măcar unul dintre proiecte în vara și toamna care urmează, dar rămâne de văzut ce se va întâmpla și cum în condițiile în care situația actuală persistă.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/culturaconteaza/delia-popa/
IRINA BĂLAN >>> După ani în care am citit doar cărți de parenting și articole pentru proiecte, mi-am redescoperit biblioteca de ficțiune, filosofie și istorie. Și am văzut ce hoarder de cărți sunt și cum am o listă imensă de titluri necitite care așteaptă să li se facă loc pe noptieră. E un lux incredibil să pot citi din nou. Pare că mi se întorc creierul și personalitatea dintr-o vacanță în care au fost trimise obligatoriu de deadline-uri de scris proiecte și schimbatul de scutece.
Citește mai mult: https://culturaineducatie.ro/irina-balan-2/
#culturacontează este o inițiativă a Asociației MetruCub – resurse pentru cultură, realizată în parteneriat cu Asociația Da’DeCe, Artelier D, ArtCrowd – Artiști în educație, Asociatia Câte-n lună și-n mansardă, Asociația 37, Kreazine și Muzeul Municipiului Bucuresti.
Toate textele sunt disponibile online: https://www.culturaineducatie.ro/culturaconteaza/