Coadă pentru artă. Interviu cu Ioana Ciocan, director Art Safari, Bucureşti

Cum a decurs organizarea din acest an a Art Safari având în vedere efortul depus din cauza restricțiilor impuse pentru protejarea sănătății vizitatorilor?

Ioana Ciocan: Suntem mândri că datorită eforturilor extraordinare ale echipei Art Safari și partenerilor noștri – muzee, autorități, colecționari -, am reușit să păstrăm neschimbate expozițiile anunțate inițial pentru ediția din primăvară, ba chiar să aducem publicului iubitor de frumos noi expoziții dedicate copiilor și 1.000 de metri pătrați de artă în AFI Cotroceni, cel mai mare mall din țară.

Așadar, un rol foarte important în acest sens l-au avut muzeele, precum și instituțiile care au participat cu lucrări importante la expozițiile retrospective dedicate maestrului Gheorghe Petrașcu, pictorului Sabin Bălașa, dar și celei dedicate Școlii de la București. Mulțumim pe această cale Muzeului Municipiului București, care ne-a fost partener, împrumutând și o lucrare pentru expoziția dedicată lui Gheorghe Petrașcu. Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor, din cadrul Ministerului Culturii, ne-a sprijinit și a avizat dosarele de expoziție într-un timp foarte scurt. La următoarele ediții, mi-ar plăcea să văd mult curaj și proactivitate și din partea muzeelor care au manifestat reticență de a participa la marea retrospectivă Gheorghe Petrașcu, în contextul pandemiei, pentru că avem nevoie de cât mai multe astfel de expoziții, care să readucă în atenția publicului artiștii naționali.

Siguranța sanitară a fost prioritatea nr. 1 pentru această ediție. Ne-am aliniat regulilor de funcționare a muzeelor, Art Safari fiind un muzeu temporar. A fost pentru prima dată când ne-am bucurat de artă cu mască, accesul publicului fiind permis numai în condițiile purtării corespunzătoare a măștii pe toată durata vizitei. De asemenea, accesul fiecărui vizitator în muzeul temporar s-a făcut controlat, iar traseul de vizitare a fost unul de tip circuit unidirecțional, fiind stabilite fluxuri de vizitare în zone expoziționale diferite. Vizitatorilor le-a fost verificată temperatura la intrare, aceasta fiind o condiție obligatorie de acces.

Iar publicul ne-a răsplătit eforturile pe măsură. A fost coadă la artă, într-un an în care poate puțini dintre noi s-ar fi așteptat la acest lucru, motiv pentru care am decis să prelungim cu încă o săptămână programul Art Safari. A fost pentru prima dată când am luat o asemenea decizie, la recomandarea ministrului Culturii, domnul Bogdan Gheorghiu, și la cererea publicului care cumpărase deja bilete. Am făcut tot ceea ce a ținut de noi pentru ca publicul să beneficieze de o experiență de vizitare cât mai plăcută și confortabilă și am fost bucuroși să vedem cozi la intrarea în Art Safari în toate zilele de eveniment, pentru că acest lucru se întâmplă oriunde în lume, atunci când se desfășoară evenimente culturale de calitate. Să nu uităm că la Muzeul Louvre din Paris este întotdeauna coadă.

Care au fost noutățile Art Safari 2020 și cum au fost ele primite de publicul vizitator?

I.C.: Art Safari 2020 a fost marcat de premiere: cea mai mare expoziție retrospectivă dedicată maestrului Gheorghe Petrașcu din ultimii 50 de ani, o amplă expoziție dedicată pictorului Sabin Bălașa și prima din istoria evenimentului, care i-a cucerit pe vizitatori cu albastrul său cosmic, prima expoziție din țară dedicată curentului Școala de la București, prima expoziție din România a grupului internațional Guerrilla Girls care au avut în Art Safari o expoziție-manifest, prima expoziție de artă satelit, în AFI Cotroceni, primele expoziții dedicate copiilor din istoria Art Safari, create din lucrări ale micilor artiști. Nu vom uita prea curând această ediție istorică a celui mai amplu eveniment dedicat artei din țara noastră.

Referitor la comportamentul consumatorului de cultură și artă în vremuri de pandemie, ce fel de public ați remarcat că a dorit să vină și să privească lucrările expuse în Victoria Tower București și AFI Cotroceni?

I.C.: Vizitatorii Art Safari sunt iubitori ai frumosului din toate categoriile de vârstă. Am văzut foarte mulți părinți tineri sau bunici cu copii, seniori, liceeni, studenți, oameni din industriile creative și nu numai.

Ați avut și de această dată parteneri de prestigiu. Cum a decurs, de pildă, colaborarea cu MMB, care s-a alăturat în premieră acestui mare eveniment cultural?

I.C.: Suntem onorați de parteneriatul cu Muzeul Municipiului București, cu care am avut o colaborare excepțională.

Fiind o ediție eveniment, marcată de premiere, ce anume veți păstra din experiența 2020 pentru a fi translat și folosit în edițiile viitoare ale Art Safari București?

I.C.: Tururile nocturne au crescut foarte mult în popularitate, motiv pentru care le-am suplimentat anul acesta. Mai mult, ansamblul PlaCello, format din unii dintre cei mai valoroși violonceliști actuali din România – Răzvan Suma, Ștefan Cazacu, Ella Bokor și Mircea Marian – au oferit recitaluri inedite de violoncele în cadrul Night Tours.

Vom continua să dezvoltăm Night Tours și anul viitor, pentru a oferi o altfel de experiență de vizitare publicului nostru. Foarte mulți vizitatori au apreciat traseul unidirecțional, pentru că i-a ajutat să urmeze mai clar povestea pe care am dorit să o exprimăm: o călătorie în timp dispusă pe patru etaje, motiv pentru care luăm în calcul păstrarea lui la următoarea ediție. De asemenea, luăm în calcul pentru ediția următoare introducerea unor intervale orare de vizitare în momentul achiziționării de bilete online. De la an la an, ținem cont de feedback-ul vizitatorilor noștri pentru a îmbunătăți experiența în Art Safari.

Interviu realizat de Simona Popescu