• august 15, 2018 - 18:30

Vernisajul expoziției Vindecări Miraculoase – Nicolae Grigorescu (1838-1907) la Palatul Suțu

Vin 15 iun. 18:30 – 19:30
Palatul SuţuBulevardul Ion C. Brătianu 2, București 030167, Romania 
 

Afis GRIGORESCU

Muzeul Municipiului București vă invită la vernisajul expoziției Vindecări Miraculoase – Nicolae Grigorescu (1838-1907) în ziua de vineri 15 iunie 2018, ora 18.30, la Palatul Suțu.

Simfonia aceea de linii, de tonuri, de umbră și de lumină, înfrățirea aceea a tuturor elementelor care fac, sub raza unei clipe fericite, ca un lucru să fie frumos, n-ai s-o mai găsești. Peste un ceas alta-i fața lumii, și tu ești altul” – spusele lui Nicolae Grigorescu, consemnate de Alexandru Vlahuță

Precum timpul care ne transformă de la un ceas la altul, și pictura lui Grigorescu s-a transformat în interpretările primite de la o epocă la alta. Proiectul expozițional propus, cel al Vindecărilor Miraculoase, își dorește de această dată să re-descopere tehnica maestrului. Pentru că trecerea timpului asupra lucrărilor de la Pinacoteca Municipală a lasat urme grave, intervenția restaurării a fost una necesară. Prin acest proces am reușit să vedem tainele ascunse ale picturii. Și am descoperit ce ne place nouă să credem că ar putea fi chiar o amprentă a maestrului.

Redăm așadar publicului o parte din lucrările semnate de Nicolae Grigorescu din patrimoniul Pinacotecii. Lucrări provenite din donații sau achiziții ulterioare, o parte din ele au un trecut necunoscut, dar frumusețea lor vorbește de la sine. Am încercat să arătăm diferite fațete ale tehnicii pictorului, încercând să surprindem evoluția lui artistică. Vindecarea în cazul Grigorescu nu a venit ca un demers impus de memorie și de conștiință, vindecarea a venit ca un proces de re-descoperire. În sensul în care am redescoperit de la cel mai mărunt pigment folosit la cea mai complexă compoziție și aici mă gândesc la Transportul de provizii. Această lucrare este realizată în urma Războiului din 1877 de Independență și pictorul a ales în mod special tonalitatea de alb și negru pentru a surprinde mai exact durerea. Grigorescu a pictat foarte puține lucrări în tehnica aceasta.

Dacă de obicei ne gândim la peisajele lui Grigorescu încercând să găsim modalitatea în care a integrat ființa în peisaj, de data aceasta am oferit spre vizionare mai multe portrete ale maestrului în care ființa, mai cu seamă femeia, este personaj central. ”Obiectele ce constituie motivul într-un peisaj, arborii, infractuozitățile terenului, ființele ce-l populează și-i dau viață, sunt tot atâtea obstacole de forme variate, pe care le întâlnesc razele în drumul lor, căzând puternic pe anume părți ale lor, și scoțându-le în relief, lăsând în umbră altele.” (George Oprescu , Nicolae Grigorescu, ed. Meridiane, 1961). Astfel încât, dacă așa stau lucrurile în peisaje, în portrete, putem spune că se aduce ceva din natură pentru a potența personajul. Vedem jocurile de lumină pe care le aduce în portrete prin tușele de pensulă, încercând să contureze prin tușe și trăsăturile de caracter ale personajelor. Jocul privirilor este de urmărit și el, câteodată personajele ne privesc, alteori ele privesc spre exterior, dar vedem, în fapt, o privire ce este îndreptată spre interiorul lor. Poate cea mai emblematică astfel de ipostază este Profilul pierdut pentru că prin poziționarea pe care Grigorescu a dat-o personajului, cu spatele la privitor, de fapt a dezvăluit mai multă fragilitate și femininate. Lucrarea Profil pierdut, fiind pictată în perioada când a fost în Franța, este semnată Grigoresco.

Pictura expusă dorește să implice vizitatorul pentru a descoperi aceste dualități, aproape-departe, tușă-ansamblu, micro-macro, să simtă simfonia liniilor, a tonurilor de umbră și de lumină, la Palatul Suțu, admirând pictura lui Nicolae Grigorescu.

Sari la conținut