Interviu cu muzicologul Cristina Liliana Andrei, managerul Muzeul Național „George Enescu”
Imaginea unui Enescu viu, profund și actual
Parteneriatul cu Muzeul Municipiului București a fost descris ca o modalitate de a „extinde interacțiunea Festivalului cu orașul”. Cum ați defini, din perspectiva Muzeului Enescu, miza reală a acestei colaborări?
Cristina Liliana Andrei: Pentru Muzeul Național „George Enescu”, extinderea interacțiunii Festivalului cu orașul a însemnat ieșirea muzicii din spațiul convențional al sălii de concert și întâlnirea ei cu artele vizuale. Prin expoziții și recitaluri, am oferit publicului ocazia de a descoperi legături vii între muzică, patrimoniu și oraș, transformând spiritul Festivalului într-o experiență culturală mai amplă și mai profundă. Miza reală a colaborării cu Muzeul Municipiului București a constat în reunirea resurselor, expertizei și patrimoniului instituțiilor noastre, pentru a crea proiecte culturale mai bogate, mai complexe și accesibile publicului. Această colaborare a transformat muzeele din actori izolați în parteneri activi într-un dialog cultural de anvergură, crescând relevanța și impactul lor și sprijinind, în același timp, misiunea Festivalului, născut din valorile în care a crezut compozitorul.
Expoziția „George Enescu și Universul Artelor” a adus împreună muzica, pictura și sculptura. Cum ați reușit, alături de curatorii MMB, să construiți o poveste interdisciplinară care să-l facă pe Enescu relevant pentru publicul de azi?
C.L.A.: Expoziția „George Enescu și Universul Artelor” a fost concepută ca un dialog între muzică, pictură și sculptură, menit să redea un context artistic și cultural mai amplu. Din perspectiva muzeului, am construit această poveste interdisciplinară prin alăturarea unor opere vizuale inspirate de spiritul epocii și a unor documente care ilustrează conexiunile lui Enescu cu artiști contemporani. Reușita proiectului s-a datorat specialiștilor noștri, care au știut să valorifice patrimoniul instituțiilor implicate, creând o experiență relevantă și captivantă pentru publicul actual, interesat de forme culturale integrate. În acest sens doresc să relev aportul deosebit al muzeografelor Ana Maria Măciucă-Pufu (Pinacoteca București) și Silvia Costin (Muzeul Național „George Enescu”), sprijinite de colectivele celor două instituții. Conceptul expozitional rezultând din aceasta fructuoasă colaborare a pus în lumină, cu eleganță și competență, dialogul dintre arte. Astfel, pictura, sculptura și documentele de epocă au devenit voci care completează armonia sonoră, generând o poveste interdisciplinară ce oferă publicului de astăzi imaginea unui Enescu viu, profund și actual.
Dacă ar fi să extrageți o lecție din colaborările recente cu MMB, care ar fi acea realizare sau descoperire care v-a schimbat modul de a vedea rolul muzeului în Festivalul Enescu?
C.L.A.: O lecție esențială desprinsă din colaborările recente cu Muzeul Municipiului București este aceea că împreună putem construi un discurs cultural mai bogat, divers și accesibil. Muzeul Național „George Enescu”, partener tradițional al Festivalului, caută constant să atragă și să implice alte instituții în proiectele sale, pentru a multiplica impactul mesajului transmis. În contextul restaurării Palatului Cantacuzino, am fost provocați să gândim „outside the box” și să găsim modalități prin care să ne păstrăm în prim-plan ca promotori ai muzicianului. Concertele găzduite cu generozitate de Muzeul Municipiului București au contribuit la o promovare mai corectă și mai vizibilă a personalității Maestrului și au susținut ideea că muzeele pot fi adevărate punți între public și cultură. Aceste colaborări ne-au arătat că muzeul nu este doar un loc de contemplare, ci un actor viu al Festivalului, capabil să adauge profunzime și relevanță evenimentului. Într-o frază, aș spune că aceste experiențe și parteneriate ne dau energia și motivația de a continua.
Cum gândiți atragerea și menținerea atenției tinerei generații, astfel încât Enescu și patrimoniul muzical pe care îl reprezintă să rămână vii pentru publicul de mâine?
C.L.A.: Pentru noi, atragerea tinerei generații presupune crearea unor experiențe care să le fie familiare și accesibile, fără a dilua profunzimea mesajului cultural. Combinăm patrimoniul cu mijloace actuale – expoziții interactive, programe educaționale adaptate, ateliere creative și forme de mediere culturală inovatoare – pentru ca întâlnirea cu Enescu să devină o experiență personală și memorabilă, nu doar o lecție de istorie a muzicii. Relevanța pentru publicul de mâine se construiește prin dialog, prin legături între valorile trecutului și curiozitatea prezentului, căci ne dorim ca Enescu să rămână viu, ca sursă de inspirație autentică. Misiunea noastră – definită prin sintagma „Enescu pe înțelesul tuturor”- este de a pune în lumină nu doar opera compozitorului, ci și personalitatea sa carismatică, atât de necesară într-o societate aflată în căutare de modele. Patrimoniul devine astfel punct de plecare pentru experiențe interactive, creative și accesibile tinerilor.
Ce noi proiecte viitoare pregătește Muzeul Național „George Enescu” până la finalul anului, în colaborare cu MMB sau independent, și cum doriți să le faceți relevante pentru comunitate și pentru Festivalul Enescu?
C.L.A.: Proiectele Muzeului Național „George Enescu” devin relevante pentru comunitate și pentru Festival atunci când reușesc să creeze legături autentice între public, patrimoniu și muzică. De aceea, ne concentrăm pe inițiative interdisciplinare, interactive și accesibile, capabile să aducă muzicianul mai aproape de diverse categorii de public. Până la finalul anului, ne propunem să continuăm itinerarea expozițiilor temporare împreună cu partenerii actuali și cu noi parteneri, să organizăm online cea de-a doua ediție a Concursului Național de Compoziție „Opus 1” pentru elevi, precum și ateliere educative în școli. Programul nostru include, de asemenea, evenimente dedicate Zilei Naționale, atât în țară, cât și în străinătate, recitaluri și audiții comentate realizate în parteneriat cu Asociația Nevăzătorilor din România și cu Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta”. Vom continua proiectul EnescuTube cu două noi episoade, vom continua publicarea de volume de specialitate incluse in programul nostru editorial și vom organiza vizite interactive. Lista rămâne deschisă, pentru că muzeul este mereu pregătit să răspundă ideilor și propunerilor venite din comunitate, având în vedere și faptul că are sedii nu doar în București, ci și la Sinaia și Tescani. Expozițiile tematice, recitalurile de clasă, atelierele educative pentru tineri, tururile ghidate au rolul de a face instituția vizibilă în comunitate, alături de partenerii săi, transformând muzeul într-un spațiu activ de întâlnire și reflecție, contribuind la promovarea imaginii compozitorului, a misiunii Festivalului și la consolidarea unei comunități culturale unite în jurul valorilor în care credea George Enescu.
Interviu realizat de Simona Popescu

